Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1387
1
1
gregorian
2008
4
1
11
31
online
1
fulltext
fa
بررسی تطبیقی میزان سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی، تربیت مدرس، تهران و شهید بهشتی
The Survey study of information literacy between university librarians
پژوهشي
Research
مقدمه: عصر ما عصر پیشرفت علمی است که پایه آن آموزش و پژوهش علمی است. حال این کتابدارانند که بیشترین نقش در ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی و استفاده از منابع به کاربران کتابخانه خود را دارند و نکته اینجاست که خود کتابداران باید توانایی ها و سواد اطلاعاتی کافی داشته باشند تا بتوانند آنها را به مخاطبان خود منتقل کنند و خدمات اطلاع رسانی مناسبی به استفاده کنندگان از کتابخانه ها ارائه کنند. هدف از این مقاله بررسی تطبیقی میزان سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها می باشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و توصیفی است .برای گردآوری اطلاعات از روش سرشماری استفاده شد و پرسشنامه تهیه شده در اختیار کلیه کارکنان کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی، که برابر 100 نفر بودند، قرار گرفت. پرسشنامه شامل 31 سوال بسته بود و در دو قسمت تهیه شده بود، قسمت اول مربوط به مهارت های اطلاع یابی و ارائه خدمات به کاربران کتابخانه های محل خدمت کتابداران بود و قسمت دوم مربوط به بررسی سواد اطلاعاتی و مهارت های اطلاع یابی در زمینه رشته کتابداری بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوایی استفاده شد ضریب آلفا برای کل پرسشنامه برابر 95/0 به دست آمد که این مقدار حاکی از پایایی مناسب و مطلوب سؤالات پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی نظیر تهیه جداول فراوانی، نمودارهای ستونی و محاسبه شاخص های مرکزی مانند میانگین استفاده شد و در این راه از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که بیشترین استفاده افراد ازبانک های اطلاعاتی پیوسته58درصد(58نفر)، اینترنت 69درصد(69نفر) و فهرست کامپیوتری 71(71نفر) درصد است. کتابداران دانشگاه تربیت مدرس با میانگین13/4 در حد زیاد و بیشترین مهارت در استفاده از منابع را دارند و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با میانگین 62/3 کمترین مهارت را دارند.بیشترین استفاده از منابع به ترتیب کتب فارسی 82/3(67نفر) و پایگاه های اطلاعاتی56/3(60نفر) می باشد. در دانشگاه تهران میزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر 94/3 و در حد نسبتاً زیاد، در دانشگاه تربیت مدرس میزان سواد اطلاعاتی برابر 90/3 و در حد نسبتاً زیاد، در دانشگاه علوم پزشکی ایران میزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر 68/3 و در حد نه چندان زیاد، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میزان سواد اطلاعاتی کارکنان برابر 06/4 و در حد زیاد و در دانشگاه شهید بهشتی میزان سواد اطلاعاتی بر حسب اظهارات کارکنان برابر 72/3 به دست آمد است که نشان دهنده سواد اطلاعاتی نسبی کارکنان می باشد.
نتیجه گیری: با توجه به فرضیه پژوهش کتابداران کتابخانه های مرکزی از سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردارند، یافته های پژوهش حاکی از آن است که سطح سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها در حد متوسطی است و در حد مطلوبی قرار ندارد.دورههای مداوم آموزش زبان انگلیسی و ارائه دروس سواد اطلاعاتی در دانشگاه ها پیشنهاد می شود.
<p><strong>Introduction:</strong> this age is based on education and research, but librarians have the main role for teaching information literacy and using the references to the users. Librarians, themselves should have enough information literacy and skills in order to move information to users and give convenience information services to their users’ library. The objective of this research is the survey study of information literacy among librarians at the university libraries. </p><p><strong>Methods:</strong> this research is a descriptive and applied study. The data were gathered from 100 librarians at Center University libraries: beheshtit Tehran, tarbiyat modarres, medical university of Iran and Shahid Beheshti by questionnaire and present refer. Questionnaire included 31 close questions in two part, first part was related to information skills and services to the users in their libraries and the second part was related to study of information literacy in librarian field and the alpha cronbakh for the questionnaire was 0.95 that show the high validity and ratability for the questions. and used SPSS for giving average and analytical columns.<strong> </strong></p><p><strong>Results:</strong> The research shows that the most using are from online database(58%)internet(69%) and computer catalog(71%) Librarians at tarbiyat modares with 3.62 average have the best skills in using the materials and librarians at medical university of Shahid Beheshti were very low in skills. Following resources have great average of using between librarians: Persian book (3.82) and database (3.56). in Tehran university the average of information literacy between librarians was 3.94 , Tarbiyat Modaress 3.90 and medical science of Iran university 3.68medical science of Beheshti university 4.06 and Beheshti university was 3.72. that show the average of information literacy between librarians. </p><p><strong>Conclusion:</strong> Research finding indicated that librarian’s information literacy level in Center University libraries aren’t good and the level is middle. Therefore it was recommended that training English language and information literacy lesson at university. </p>
کلید واژه ها: سواد اطلاعاتی ، کتابداران ، کتابخانه های دانشگاهی
Key words: Librarian, University library, Iinformation library
55
62
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-41&slc_lang=fa&sid=1
R
Pournaghi
رویا
پورنقی
1120031947532846005534
1120031947532846005534
Yes
Z
Abazari
زهرا
اباذری
1120031947532846005535
1120031947532846005535
No