Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
21
74
online
1
fulltext
fa
وقوع و گزارش خطاهای دارویی پرستاران در بیمارستان آموزشی منتخب شهر اصفهان
Occurrence and reporting of nurses’ medication errors in a teaching hospital in Isfahan
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> خطاهای دارویی از شایع ترین خطاهای پرستاری بوده و تلاش برای شناسایی و آشکارسازی این خطاها مهم است. مطالعه حاضر با هدف بررسی وقوع و گزارش خطاهای دارویی پرستاران در بیمارستان آموزشی درمانی شهر اصفهان انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">روش ها:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال ۱۳۹۶ انجام شد. دیدگاه ۲۲۰ نفر از پرستاران شاغل در ۳۵ بخش بیمارستان آموزشی منتخب درباره فراوانی و نوع گزارش خطاهای دارویی با استفاده از پرسش نامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک، نوع خطاهای دارویی و گزارش آن گردآوری شد. سپس داده ها در نرمافزار آماری </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.5pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> نسخه ۲۲ وارد شدند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیلی مجذور کای و من-ویتنی انجام شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">یافته ها:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> میانگین وقوع خطاهای دارویی </span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">۸/۶۶ درصد، گزارش دهی رسمی ۲۲ درصد و گزارش دهی غیر رسمی ۳/۵۵ درصد بود. بیشترین میزان خطاها مربوط به دادن دارو دیرتر یا زودتر از زمان مقرر (۷۰ درصد)، بیشترین گزارش رسمی عدم رعایت زمان مناسب دارو ( ۸ درصد) و بیشت</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">ر</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">ین گزارش غیر رسمی مخلوط کردن دو یا چند میکروست دارو بدون توجه به تداخلات (۲۹ درصد) بود. بین وقوع خطاهای دارویی با جنس </span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">(۰۱۴/۰=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.5pt;">P</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">)، وضعیت استخدامی(۰۳۱/۰=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.5pt;">P</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">) و سابقه کار (۰۲۴/۰=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.5pt;">P</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">) رابطه آماری معناداری وجود داشت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">نتیجه گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> به منظور ترویج شناسایی و گزارش خطاهای دارویی، بهتر است از ایجاد فضای سرزنش کننده در بیمارستان جلوگیری شود. در گام بعد، آموزش در خصوص انواع خطاها، تشویق پرستاران به ارائه و تسهیل گزارش خطاهای دارویی میتواند برنامه ریزی و اقدام برای کاهش خطاها را تسهیل نماید.</span></span><br>
<span dir="RTL"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Medication errors are considered as one of the most prevalent nursing errors the identification and disclosure of which are very important. The current study aimed to investigate the occurrence and reporting of medication errors in a teaching hospital in Isfahan.<br>
<strong>Methods:</strong> In this descriptive-analytical study, conducted in 2018, a questionnaire was used to collect the viewpoints of 220 nurses from 35 hospital wards about the frequency and types of medication errors. The questionnaire consisted of two sets of questions on demographic information and on types and reporting of medication errors. Data were analyzed using Chi-square and Mann-Whitney tests in SPSS 22.<br>
<strong>Results:</strong> The mean scores of medication errors and formal and informal reporting of errors were 66.8%, 22%, and 55.3%, respectively. The most prevalent errors were related to early or delayed doses (70%). The most formal reports belonged to the failure to observe proper drug time (8%) while the most informal report was associated with mixing two or more microcapsules of drug regardless of drug interactions (29%). There were significant relationships between medications errors and gender (P =0.014), employment status (P =0.031) and job experience.<br>
<strong>Conclusion:</strong> In order to promote the identification and reporting of medication errors, it is recommended to create blame free environments in hospitals. Moreover, educating nurses about various types of errors, encouraging them to report errors, and facilitating error reporting can all help planning and reduce errors.<br>
</div>
خطای دارویی, گزارش دهی خطا, پرستاران, بیماران بستری, اصفهان
Medication errors, Error reporting, Nurses, Inpatients, Isfahan
75
86
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2505-1&slc_lang=fa&sid=1
Nasrin
Sharbaafchi zadeh
نسرین
شعربافچی زاده
nshaarbafchi@gmail.com
11200319475328460020304
11200319475328460020304
No
, Health Management and Economics Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Saber
Soori
صابر
صوری
sabersouri@gmail.com
11200319475328460020305
11200319475328460020305
No
Students’ Research’ Committee, Faculty of Management and Medical Information, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
کمیته پژوهشهای دانشجویان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Zahra
Rostami
زهرا
رستمی
z_rostami_62@yahoo.com
11200319475328460020306
11200319475328460020306
No
Alzahra Medical Teaching Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
مرکز آموزشی درمانی الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Golnoosh
Aghilidehkordi
گلنوش
عقیلی دهکردی
goliaghili@gmail.com
11200319475328460020307
11200319475328460020307
Yes
Students’ Research’ Committee, Faculty of Management and Medical Information, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
کمیته پژوهشهای دانشجویان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران