Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
21
72
online
1
fulltext
fa
طراحی الگوی توسعه اخلاق حرفه ای سازمان های دولتی: نظام سلامت ایران
Designing a Pattern for Development Professional Ethics of Government Organization: Health System of Iran
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">مقدمه</span></span></strong><strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">:</span></span></strong> <span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">ساختار، ملزومات و پیش نیازهای</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> اخلاق حرفه ای در بخش بهداشت و درمان مورد بحث قرار نگرفته است</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">؛ بنابر این</span></span> <span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">،</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی اخلاق حرفه ای در ایران به منظور بهسازی منابع انسانی انجام شده است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">روش ها: </span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">پژوهش حاضر در دو مرحله</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> در سال 1396</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> انجام گرفت. در مرحله اول، مطالعه تطبیقی شناسایی ابعاد و الزامات اصول اخلاق حرفه ای در بخش سلامت در کشور های منتخب انجام گرفت. پنج کشور انگلیس، مالزی، ژاپن، ترکیه و آمریکا شرایط ورود به مطالعه را کسب کردند. برای گردآوردی داده های مربوط به کشورهای منتخب از فرم استخراج داده استفاده شد. در مرحله دوم، دیدگاه 20 نفر از صاحب نظران به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش دلفی در سه مرحله تا تایید گویه ها اخذ شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تی مستقل تک نمونه ای از طریق نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.5pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> ویرایش 22 انجام گرفت.</span></span><strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">یافته ها: </span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">در بخش تطبیقی، بر اساس ابعاد مشترک در کشورهای مورد بررسی، چهار بعد ساختار، آموزش، نهادینه سازی و ارزشیابی استخراج گردید. یافته های</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> بخش دلفی نیز نشان داد که </span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">از 20 گویه استخراج شده بر اساس مطالعه تطبیقی و در چهار حیطه </span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">ساختار، آموزش، نهادینه سازی و ارزشیابی</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">، در مرحله اول دلفی 17 گویه تایید شد. در مرحله دوم دو گویه مورد توافق قرار نگرفت و 15 گویه تایید شد و در نهایت الگوی مفهومی به همراه 15 گویه نهایی (05/0</span></span> <span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:10.5pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">) مورد توافق قرار گرفت. الگوی نهایی پژوهش با در نظر گرفتن افراد مشمول، در چهار حیطه </span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">ساختار، آموزش، نهادینه سازی و ارزشیابی</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> اعتبارسنجی گردید.</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> بحث و نتیجه گیری: </span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">یافته ها نشان داد به کارگیری اخلاق حرفه ای در بخش بهداشت و درمان، نیازمند فراهم نمودن ساختار و فرآیند نظام</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> مند</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> بوده و عواملی نظیر آموزش، ایجاد ساختارهای سازمانی و تشکیلات و نهادینه سازی آن باید مورد بحث های بیشتر قرار گرفته و بر اساس شرایط کشورها بومی سازی گردد.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:10.5pt;"></span></span></span><br>
<strong>Introduction:</strong> The structure, requeirments, and background of professionalism has not yet been discussed in Iranina health sector. This study was conducted to to improve human resourcing in Iran by means of proposing a pattern for professional ethics development.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Methods</strong>: The present study was carried out in two stages in 2017. In the first stage, comparative analysis was implemented to identify the dimensions and requirements of professionalism in health sector. Five countires, including England, Malaysia, Japan, Turkey, and the USA were included in the study. To gather data from the selected countries, data extraction form was used. In the second stage, 20 experts were chosen to perform a three-round Delphi technique. Data analysis was done by means of SPSS software, 22<sup>nd</sup> version, and one-sample t-test. <br>
<strong>Results</strong>: In the comparative stage and according to similar dimensions in the selected countires, four dimensions of Structure, Education, Institutionalization and Evaluation were extracted. Results of Delphi technique showed that in the first step, 17 items were approved out of 20 items. In the second step, two items were omitted and the thematic pattern with 15 items were accepted [P<0.05]. The final pattern of the study was validated in four dimensions including Structure, Education, Institutionalization, and Evaluation.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The results indicated that applying professionalism in health necessites the provision of systematic processes and structure. On the other hand, factors such as education, organizational structures and institutionalization of the countries require more investigation and localization. <br>
الگوی توسعه, اخلاق, حرفه ای, نظام سلامت
Development models, Ethics, Professional, Health Systems
99
112
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2247-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Haghgoo
مهرانگیز
حق گو
mehrangizhaghgoo@gmail.com
11200319475328460019007
11200319475328460019007
No
Department of economic and management , Science and Research Branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
K
Daneshfard
کرم اله
دانش فرد
daneshfard@srbiau.ac.ir
11200319475328460019008
11200319475328460019008
Yes
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
SJ
Tabibi
سید جمال الدین
طبیبی
sjtabibi@gmail.com
11200319475328460019009
11200319475328460019009
No
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران