Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
21
71
online
1
fulltext
fa
الگوی بهینه بازاریابی آمیخته در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران: الگوی بومز و بیتنر، 1394 تا 1395
Optimal Marketing Mix Pattern in Selected Hospitals of Iran University of Medical Sciences: Model of Booms and Bitner 2016-2017
مروری
Review
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> شناسایی مؤلفههای مربوط به آمیخته بازاریابی در بخش خدمات درمانی از موضوعات مهمی است که سازمانهای ارائه دهنده خدمات درمانی در عصر حاضر به منظور بقا و داشتن سهم بیشتر بازار، مشتری و درآمد و افزایش کارایی و اثربخشی خدمات خود به آن نیازمندند. هدف از این مقاله ارائه الگوی بهینه بازاریابی آمیخته در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل بومز و بیتنر است. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">روش کار:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> این پژوهش از نوع کاربردی و تحلیلی است. در این پژوهش از الگوی آمیخته بازاریابی خدمات «بومز و بیتنر» استفاده شده است. با استفاده از مطالعات کتابخانهای، متغیرهای مربوط به هر بعد جمعآوری و پرسشنامه مربوط به هر بعد به صورت مجزا تنظیم و پس از تأیید روایی و پایایی، توسط پاسخگویان تکمیل گردید. از طریق نرمافزارهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.5pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> نسخه 22 و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی متغیرهای مربوط به هر بعد، جداگانه شناسایی و متغیرهای نامربوط حذف شدند. سپس از طریق نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.5pt;">Lisrel</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> و تحلیل عاملی تأییدی، متغیرهایی که بیشترین تأثیر مربوط به هر بعد را داشتند شناسایی شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> یافتهها حاکی از آن بود که شاخصهای برازش نرمافزار لیزرل، مدل آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با هفت بعد تأیید کرد و سپس ابعادی که بیشترین تأثیر را داشتند شامل مکان و قیمت شناسایی شد. علاوه بر آن، سایر ابعاد پژوهش به ترتیب میزان تأثیر که شامل نوع خدمت، ترویج، شواهد فیزیکی، کارکنان و فرآیند بودند، شناسایی شدند. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">نتیجه گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> مراکز ارائهدهنده خدمات درمانی میتوانند الگوی کاربردی آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با هفت بعد و متغیرهای مربوط به آنها را در مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند. بیشترین ابعاد مؤثر بر بازاریابی خدمات درمانی بعد «مکان» و بعد «قیمت» است. </span></span><br>
</p>
<p><strong>Introduction:</strong> The mixed marketing is an important issue in healthcare sector and is essential to healthcare provider organizations for survival in the contemporary era to have more market shares, revenue and to increase customer service efficiency and effectiveness. The purpose of this article to provide a practical model of the factors influencing the marketing mix in the health care services in hospitals of Iran University of Medical Sciences with Bed occupancy rate below 50%.<br>
<strong>Methods:</strong> This is an applied and analytical study. Considering the field of health care services, the integrated marketing services model of "Booms and Bitner" were selected and the conceptual research model was determined. Using the review studies, the variables relevant to each dimension were collected. Data analysis was performed through Lisrel and SPSS version 22, using exploratory and confirmatory factor analysis.<br>
<strong>Results:</strong> The fit indexes of Lisrel confirmed and acknowledged the healthcare mixed marketing model with seven dimensions. The dimensions having the greatest impact included the place and price. Meanwhile, other aspects of the research in terms of impact were identified: services, promotion, physical evidences, personnel and processes.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Healthcare centers can use marketing mix model with the seven confirmed dimensions in marketing management through concentration on place and price.<br>
</p>
آمیخته بازاریابی, خدمات درمانی, درصد اشغال تخت, بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران, الگوی بومز و بیتنر
Marketing Mix, Health Services, Factor Analysis, Bed Occupancy Rate, IUMS Selected Hospitals, Model of Booms and Bitner
. , ایران
. , ایران
. , ایران
50
65
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2124-1&slc_lang=fa&sid=1
Z
Sarebandi
زهرا
سره بندی
sarbandi_za@yahoo.com
11200319475328460022592
11200319475328460022592
No
MSc of Business Administration, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران
P
Arta
پریسا
آرتا
arta.parisa@yahoo.com
11200319475328460022593
11200319475328460022593
Yes
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران
S
Mehdipoor
سعیده
مهدی پور
mahdipour.s@iums.ac.ir
11200319475328460022594
11200319475328460022594
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران
R
Poorsamaei shalmani
رضا
پورسمائی شلمانی
11200319475328460022595
11200319475328460022595
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
S.H
Seyedin
سید حسام
سیدین
h.seyedin@gmail.com
11200319475328460022596
11200319475328460022596
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران