Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
20
68
online
1
fulltext
fa
شناسایی و تحلیل معیارهای ناب در صنعت خدمات درمانی: مطالعه موردی
Identifying and Analyzing Lean Criteria in Health Services Industry: A Case Study
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-left:25.5pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">مقدمه: هدف این تحقیق، شناسایی و تحلیل مولفه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:10.5pt;"></span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">های نابی در صنعت خدمات درمانی و ارائه پیشنهادهای کاربردی بر اساس نتایج میدانی پژوهش در راستای ارتقای عملکرد و بهره وری مدیریت سلامت می­باشد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-left:25.5pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">روشکار: این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظرماهیت توصیفی- پیمایشی است. ابزار پژوهش، دو نوع پرسشنامه با طیف لیکرت و مقایسات زوجی بود. این پژوهش در سال های1394 و 1395 انجام شد و جامعه آماری آن کارکنان بیمارستان پیمانیه جهرم بودند. جهت بررسی دسته اول پرسش شوندگان، نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام و 196 نفر انتخاب شد و دسته دوم نمونه آماری شامل 15 نفر از خبرگان بودند. دادهها با آزمون تی تک نمونه ای توسط نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:10.5pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;"> آزمون شدند. همچنین، از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای رتبه بندی کلیه متغیرهای تحقیق استفاده گردید.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-left:25.5pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">یافتهها: با توجه به فرضیههای اولیه تحقیق و کوچک تر بودن سطح معناداری (001/</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">0</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">) این آزمون از 05/0تمامی فرضیات در سطح خطای 05/0 رد شد و این بیانگر اینست که وضعیت کلیه معیارهای نابی در بیمارستان پیمانیه مطلوب است. سپس بر اساس تحلیل سلسله مراتبی فازی، معیار امکان ایجاد کشش در زنجیره ارزش با وزن292/0 بالاترین معیار و شاخص آن(تغییر سریع در خدمات) با وزن 286/0در بین سایرین بالاترین رتبه را کسب نمودند. </span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-left:25.5pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:10.5pt;">نتیجهگیری: مولفههایی که از اولویت بالاتری به صورت دوره ای برخوردارند بیشتر مورد توجه بیمارستان مورد مطالعه قرار بگیرند و تلاشها در راستای مشخص نمودن مصادیق و ایجاد جریان ارزش و حذف اتلاف ها به صورت مداوم صورت گیرد.</span></span></p>
<p></p>
<p><strong>Introduction:</strong> The aim of this study was to identify and analyze the lean criteria at health centers and to provide practical recommendations based on the results of field research in order to improve management function and efficiency at health sectors.</p>
<p><strong>Methods:</strong> This study is an applied descriptive survey. The instrument were two questionnaires, one a Likert type and the other used for pair comparison. It was conducted in 1394-1395 and the population comprised the employees at Peimaniyeh Hospital in Jahrom-Iran. For the first group, 196 sampling was accomplished using random sampling method and 196 participants were selected. The second group of participants included 15 experts. Data were analyzed using Mean comparison Test with constant number (in order to measure the status of criteria) with SPSS. Furthermore, prioritizing criteria and attributes were accomplished using FAHP method.</p>
<p><strong>Results: </strong>According to the preliminary research hypothesis, the significance level of the test was 0.001 (less than 0.05). Therefore, all assumptions were rejected at the level of 0.05 showing that the situation in all lean standards in Peymanieh Hospital was desirable. Then, based on FAHP, the criterion to create tension in the value chain, weighing 0.292, was the highest one and its index (quick change in the services) received the highest rating among others with a weight of 0.286.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> According to the results, the components with higher priority should be given more attention in this organization<span dir="RTL">.</span> Efforts should also be made to identify issues and to create ongoing value stream and waste elimination as much as possible.</p>
<p></p>
معیارهای ناب, صنعت خدمات درمانی, مدیریت سلامت, زنجیره ارزش
Lean Criteria, Health Care Industry, Health Management, Value Chain, Services
99
113
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1935-1&slc_lang=fa&sid=1
A
Tashakorian Jahromi
علیرضا
تشکریان جهرمی
alirezatashakorian@gmail.com
11200319475328460017004
11200319475328460017004
Yes
Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران؛
SA
Rowshan
سید علیقلی
روشن
11200319475328460017005
11200319475328460017005
No
,Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
M
Elmafshar
محسن
علم افشار
11200319475328460017006
11200319475328460017006
No
, Faculty of Humanities, University of Hormozgan, Bandarabbas, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران