Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1381
1
1
gregorian
2002
4
1
5
12
online
1
fulltext
fa
بررسی نظرات اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد انگیزه فعالیت آنان در دانشگاه، 1380
A study of IUMS clinical faculties' opinions on their motivation for working in university, 2001.
پژوهشي
Research
<p> کسب آگاهی و اطلاع درباره نیازهایی که عموماً بیشترین اهمیت را برای هر یک ار افراد دارند، برای مدیران حائز اهمیت است و اکثریت قریب به اتفاق صاحبنظان بر این معتقدند که یکی از مهمترین عوامل کار و پیشرفت در سازمان ها مسأله انگیزش در کار می باشد. </p><p> به دلیل نقش بسزایی که اساتید بالینی دانشگاههای علوم پزشکی در امر تربیت و آموزش دانشجویان پزشکی دارند ، بررسی کیفیت آموزش آنها حائز اهمیت می باشد و از آنجا که یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تدریس مسأله انگیزش اساتید می باشد، پژوهشی تحت عنوان « بررسی نظرات اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد انگیزه فعالیت آنان در دانشگاه ، در سال 1380 » توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید بالینی شرکت کننده در برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می دادند. به منظور بررسی نظرات پاسخ دهندگان پرسشنامه ای طراحی شد و در میان افراد جامعه پژوهش توزیع گردید. در مجموع یکصد و پنجاه پرسشنامه عودت داده شد که بوسیله نرم افزارهای آماری spss , EPI6 مورد تحلیل قرار گرفت<a name="_GoBack"></a>. انتقال آموخته های علمی خود به دیگران (4/84 ٪ ) ، فراهم بودن زمینه رشد فکری در دانشگاه (9/72 ٪ ) و ... از جمله دلایل حضور اساتید از سوی آنان در دانشگاه اعلام شد. </p><p> بکارگیری سیستم صحیح مدیریت از سوی مسؤولین ، تأکید بر حضور بیشتر مسؤولین در فیلدهای آموزشی به عنوان الگویی برای سایر اساتید ، تأمین امکانات رفاهی برای اساتید، تأمین امکانات و مساعدت های لازم برای انجام پژوهش های علمی و ... از جمله عواملی است که می تواند موجب حضور فعال تر اساتید در دانشگاه شده و در نهایت ازتقاء کیفیت آموزش را در پی داشته باشد. </p>
It is important for the managers to know about the most important needs of their employ~ Many authors believe that one of the most important aspects of working and progressing organizations is motivation.
Considering the important role of clinical teachers in the educating of medical studer investigation of their teaching quality is important. One of the most effective factors in . quality of teaching is the motivation of teachers. So this study considers the clinical facult opinions on their motivation for working in IUMS, 2001.
The study was done on all of the clinical teachers who had participated in continuous Medii Education(CME) programs having been held by IUMS.
To collecting data, a questionnaire was designed and distributed among them. Out of ab( all, 150 questionnaires were filled and returned. Data were analyzed through SPSS and EPI/6.
The results are as follows:
- The most motivating factor that was indicated by the teachers was transferring th knowledge to the others(84.4%).
- Existence of a scientific atmosphere for enhancing their knowledge was the seco] mentioned motivation(72.9%).
- The third one, was acquiring higher degrees(43.8%).
Over all, setting a correct instructional management, emphasizing on authorities ma attendance in educational fields, providing facilities for better life and research are some of t] factors which can motivate teachers. At last, all above mentioned. Factors contribute to tl improvement of the education quality.
انگیزش ، نیاز ، عضو هیئت علمی بالینی
motivation , Needs, Clinical faculty Member
21
30
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-91&slc_lang=fa&sid=1
H
Salmanzadeh
حسین
سلمانزاده
1120031947532846008108
1120031947532846008108
Yes
M
Maleki
مهناز
ملکی
1120031947532846008109
1120031947532846008109
No