Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1394
7
1
gregorian
2015
10
1
18
61
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند بیمارستان(مطالعه موردی: بیمارستان شهید صدوقی یزد)
The Effect of Social responsibility on Hospital Brand Value Case Study: Shahid Sadoughi Hospital of Yazd
پژوهشي
Research
<b>مقدمه:</b> در سالهای اخیر، بسیاری از سازمانها به این باور رسیدهاند که یکی از باارزشترین داراییها، برند محصولات/ خدمات آنها میباشد. ارزش ویژه برند هر سازمان بازتابی از رعایت مسئولیت اجتماعی توسط آنهاست. مسئولیت اجتماعی نهتنها موجب بهبود اوضاع سازمانها میشود بلکه بر ارزش ویژه برند آنها تأثیر بسزایی دارد.
<br><b>روش کار: </b> تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش تحقیق همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 561 نفر از کارکنان بیمارستان شهید صدوقی یزد میباشد و از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد که با استفاده از ابزار پرسشنامه تعداد 250 نمونه قابلقبول جمعآوری گردید. جهت تحلیل دادهها و تائید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL 8.72 انجام شد.
<b><br>یافتهها:</b> یافتهها نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی در بعد جامعه، مشتریان و محیطزیست تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت ادراکشده دارد. مسئولیت اجتماعی در بعد جامعه بر تداعی برند و در بعد کارکنان و محیطزیست بر آگاهی از برند نیز اثر معناداری دارد. همچنین رابطه بین کیفیت ادراکشده و تداعی برند با وفاداری به برند به تائید رسیده است.<br> <b>نتیجهگیری:</b> ضرورت دارد بیمارستانها برای حفظ جایگاه و بقای خود در جامعه و موفقیت در کار، مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار دهند.
<b>Introduction:</b> In recent years, it is widely believed that one of the most valuable assets of organizations, is the brand of their products /services. Brand value is a reflection of their social responsibility leading not only to the improvement of their status quo but also to the enhancement of their special brand value.
<br><b>Methods:</b> This is an applied study in which a population of 561 employees working in Shahid sadoughi Hospital of Yazd was included. Stratified random sampling was used to select a sample of 250 of staff. Data were collected by a questionnaire and then were analyzed by LISREL 8.72 using confirmatory factor analysis and structural equation modeling technique. Data analysis was used to confirm the relationships between variables.<br> <b>Results: </b>The findings showed that social responsibility in the dimensions of community, customers and the environment had a significantly positive effect on perceived quality. Social responsibility in the dimension of community had a significant impact on brand associations. Social responsibility also had a significant effect on brand awareness in employees and environment dimensions. Moreover, the relationship between perceived quality and brand associations with brand loyalty was confirmed.<br> <b>Conclusion: </b>It is essential for hospitals to give priority to social responsibility for maintaining their position in society, survival, and success in the work.
مسئولیت اجتماعی, بیمارستان, آگاهی, کیفیت ادراکشده, تداعی, وفاداری
Social responsibility, Hospital, Awareness, Perceived Quality, Associations, Loyalty
31
46
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1404-1&slc_lang=fa&sid=1
A
Ajdary
علی
اژدری
ajdary58@yahoo.com
11200319475328460014068
11200319475328460014068
No
Yazd Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
Sh
Nayebzadeh
شهناز
نایب زاده
snayebzadeh@iauyazd.ac.ir
11200319475328460014069
11200319475328460014069
Yes
Yazd Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
F
Heirany
فروغ
حیرانی
heiranyforough@gmail.com
11200319475328460014070
11200319475328460014070
No
Yazd Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد