Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1383
1
1
gregorian
2004
4
1
7
15
online
1
fulltext
fa
اندازه گیری عملکرد بیمارستان
Measuring Hospital Performance
پژوهشي
Research
<span style="font-weight: bold">مقدمه:</span> شرط موفقیت سازمانهای پیشرو، انجام دادن کارهای درست و انجام کارهای به درستی میباشد. امروزه سازمانها باید بتوانند از نظر عملیاتی و استراتژیکی عالی عمل نمایند تا بتوانند با چالشهای دنیای امروز و فردا روبرو شوند. یکی از راههایی که میتواند حرکت سازمان را در مسیر درست هدایت نماید و هرگونه انحراف در اقدامات سازمان را گوشزد نماید، اندازه گیری عملکرد است. اندازه گیری موثر عملکرد موجب میگردد پاسخگویی مسئولیت پذیری در سازمان تقویت شود و حداکثر بهره برداری از منابع محدود و در دسترس سازمان میسر گردد. در این مقاله، برخی چارچوبها و ابعاد اندازه گیری عملکرد معرفی و بررسی شده است و پس از بحث مدل مفهومی برای تعیین شاخصها و ابعاد عملکردی پیشنهاد گردیده است.
<br><span style="font-weight: bold">روش پژوهش: </span>این مقاله به روش مروری نگاشته شده است و تهیه متون مورد نیاز، با مطالعه کتابخانهای و جستجوی مقالات اینترنتی صورت گرفته است.
<br><span style="font-weight: bold">مروری بر مطالعات:</span> در این مقاله پس از ذکرتاریخچه مختصری از اندازه گیری عملکرد و یژگیهای مدلهای سنتی اندازه یگری عملکرد، چارچوبها و مدلهای اندازه گیری عملکرد سیستمهای بهداشتی و درمانی و بیمارستانها از جمله مدل BSC مورد استفاده در بیمارستانهای بنیادهای NHS و بیمارستانهای کانادا و مدل RDF چارچوب دانشگاه مونترال مدل به کار برده شده در دانمارک پروژه شاخص کیفیت در امریکا وچارچوب ارزیابی عملکرد NHS .و ابعاد عملکردی مورد تاکید در هریک بررسی شده است.
<span style="font-weight: bold"><br>بحث ونتیجه گیری:</span> بررسی هریک از چارچوبها و مدلها براساس اصول مطرح موجود نشان میدهدکه هر یک از آنها دارای نمات قوت و کمبودهای فراوانی هستند که یکی از دلایل آن ماهیت چندگانه عملکرد سیستمهای بهداشتی و بیمارستانها است. لیکن در اندازه گیری عملکرد بیمارستانها و سیستمهای بهداشتی نباید هیچ کدام از نوای عملکردی مورد غفلت قرار گیرد. از این رو در هنگام مطالعه عملکرد داخلی بیمارستانها نیز باید ویژگیهای سازمانی وتئوریکی بیمارستان کاملا درک گردد تا امکان تحلیلی جامع و کامل از عملکرد بیمارستان فراهم شود. در پایان مقاله چارچوب مفهومی ارائه شده است که ضمن تاکید بر اهداف و استراتژیهای بیمارستانی متمرکز بر بیماران. اندازه گیری دادهها، عملکرد فرایندهاو ساختار سازمانی، ستانده ها و مهمتر از همه نتایج سازمانی را ضروری میشمارد تا از این طریق بتوان از عملکرد یک بیمارستان تصوری متوازن و کامل ارائه نمود.
<span style="font-weight: bold">Introduction:</span> The core requirement of successful and first- in- class organizations is doing right things and doing things right. Recent organizations should be able to have excellent performance from strategic and operational point of view so that they can face the current and future world challenges. Performance measurement is one of the ways for directing organization to the right targets and avoiding diversity in practices. The effective perfOlmance measurement will result in accountability and responsiveness and make it possible to maximize the utilization of limited and available resources. In this paper some of the dimensions and frameworks for performance measurement are presented and reviewed then a conceptual framework has recommended for determining performance dimensions and indicators.
Methodology: This article has writed based on literature review method.<span style="font-weight: bold"> <br>
Literature review:</span> In this paper after presenting scant history of performance measurement and characteristics of traditional models of performance measurement, following models have been introduced Balanced Scorecard in Trusts Hospitals in National Health System and The Ontario Hospitals Association, The resultants and determinants framework (RDF), Danish model, Montreal university, The experience of the "Quality Indicator Project" (QIP, USA), The NHS Performance Assessment Framework (PAF), WHO framework.<br> <span style="font-weight: bold">Conclusion:</span> Reviewing models and frameworks based on suggested principles indicate that every one have strengths and weakness, but in hospital PM should be considered all performance areas. So that, when performance is reviewed, theoretical and organizational features of hospital should be understood. In the end of this paper the conceptual framework is proposed that, in addition of focus on customer/patient oriented goal and strategies, measures performance of input, structural and managerial systems, output and organizational outcome and present a comprehensive and balanced picture of hospital.
عملکرد بیمارستان، اندازه گیری عملکرد، چارچوب، ابعاد عملکردی، معیار عملکردی
Hospital Performance, Performance Measurement, Framework, Performance Dimensions, Performance Measures
56
68
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-72&slc_lang=fa&sid=1
R
Khalilnezhad
رقیه
خلیل نژاد
1120031947532846007542
1120031947532846007542
Yes
A
Barati Marnani
احمد
براتی مارانی
1120031947532846007543
1120031947532846007543
No