Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
17
57
online
1
fulltext
fa
بهبود فرایند مدیریت بیمار در اورژانس با شبیه سازی (PROMETHEE) و روش پرامیتی
Improving Patient Flow Management Process in Emergency Department Using Simulation and PROMETHEE Method
مروری
Review
<p><b>مقدمه:</b> این مطاالعه روشی ارائه می کند که در آن عملکرد اورژانسی در تهران را که با مشکل زمان انتظار بالای بیماران و در نتیجه نارضایتی بیماران و کادر اورژانس روبرو است، بهبود می دهد.<br>
<b>روش کار:</b> ابتدا جریان بیمار در اورژانس بیمارستان با کمک شبیه سازی گسسته پیشامد شبیه سازی شده و گلوگاه ها شناسایی شدند. در این مدل نرخ ورود بیماران به صورت ناهمگن و عملیات بخش های تشخیصی به صورت جزئی در نظر گرفته شده است و در نتیجه صف نمونه بیماران به صورت مجزا از صف بیماران مورد بررسی قرار گرفته است. برای تصمیم گیری نهایی معیارهایی معین شد و از ابزار ای اچ پی (AHP) برای وزن دهی به معیارها و در نهایت از ابزار تصمیم گیری چندمعیاره پرامیتی برای یافتن بهترین گزینه برای بهبود عملکرد اورژانس استفاده می شود.<br>
<b>یافته ها: </b>با توجه به نتایج شبیه سازی سناریوهای پیشنهادی، افزودن یک شیفت چهار ساعته برای تایپیست و رادیولوژیست بخش سونوگرافی سبب کاهش متوسط زمان انتظار به میزان شش درصد می شود. این بدین معناست که کمبود ظرفیت این بخش تأثیر قابل توجهی در انتظار بیماران دارد.<br>
<b>نتیجه گیری: </b>شبیه سازی برای انعکاس ازدحام بیماران به کار گرفته شده است. بر اساس نتایج شبیه سازی می توان سناریوهایی طراحی کرد تا به وسیله آنها بتوان زمان انتظار را کاهش و رضایت بیمار و کادر اورژانس را افزایش داد. انتخاب بهترین راه حل بر اساس معیارهایی نظیر زمان انتظار، نسبت استفاده، ترک اورژانس با مسئولیت شخصی و هزینه، توسط ابزار تصمیم گیری چند معیاره انجام می شود.</p>
<p><b>Introduction:</b> This article proposes a method which could improve the performance of an Emergency Department (ED) in a large hospital in Tehran, where the long waiting times cause patients’ and ED staff ’s dissatisfaction. ED is considered as a bottleneck in hospitals. To reduce long waiting time and improve patient satisfaction, application of system improvement methods is required.<br>
<b>Methods:</b> Using discrete- event simulation, it first models patient flow and identifies bottlenecks. In simulation model, patient arrival is assumed to be non-homogenous and operations of medical tests are detailed and consequently patient queues and virtual specimen queues can be considered separately. The analytic hierarchy process (AHP) was used to specify weights for each criterion and PROMETHEE to rank scenarios.<br>
<b>Results:</b> Based on simulation results and important criteria, what-if scenarios were designed to evaluate system reactions. Using this method, 10 scenarios were designed. Implementing the best scenario would reduce waiting time by approximately 6%.<br>
<b>Conclustion</b>: Considering ED overcrowding, simulation is used to reflect current situation. Based on the simulation reports, what-if scenarios were used to design scenarios which could improve ED performance. Multi criteria decision making method was used to find the best scenario based on criteria like waiting time, utilization, leave with own responsibility (LWOR) and cost.</p>
اورژانس, شبیه سازی, فرآیند مدیریت بیمار, بهبود فرآیند
Emergency Department, Simulation, Patient Management Process, Improvement
11
25
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1169-1&slc_lang=fa&sid=1
AR
Gharahi
علیرضا
قرهی
ali.gharahi@ut.ac.ir
11200319475328460015404
11200319475328460015404
Yes
Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی، گروه منهدسی صنایع
AS
Kheirkhah
امیرسامان
خیرخواه
amirsamankheirkhah@yahoo.com
11200319475328460015405
11200319475328460015405
No
Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی، گروه منهدسی صنایع
A
Bagheri
علی
باقری
bagheri.ali123@gmail.com
11200319475328460015406
11200319475328460015406
No
Department of Industrial Engineering, Sharif University of Technology, Tehran, Iran
دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی صنایع
M
Ahmadi
مرتضی
احمدی
mortezaahmadi@aut.ac.ir
11200319475328460015407
11200319475328460015407
No
Faculty of engineering and management systems, University of Amir Kabir
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، داشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت