Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
16
54
online
1
fulltext
fa
بازآفرینی معیار نتایج مشتریان الگوی تعالی سازمانی متناسب با بخش بهداشت و درمان در جایزۀ ملی بهره وری و تعالی سازمانی
Re - conceptualization of Customer Results Criterion of Organizational Excellence Model for the Health Care Sector in the Iranian National Productivity and Excellence Award
پژوهشي
Research
<p><p><strong></strong></p> <strong> مقدمه: </strong>مرور پیشینه و بررسی تجربیات متعدد کشورهای مختلف، بکارگیری الگوهای تعالی در بخش بهداشت و درمان کشور را یکی از راهکارهای دستیابی به توسعه یافته ترین نظام سلامت معرفی میکند. در این مقاله فرآیند بازآفرینی معیار نتایج مشتریان در الگوی تعالی سازمانی (ششمین معیار الگو) متناسب با بخش بهداشت و درمان مورد بحث قرار می گیرد . </p><p> <strong> روش کار: </strong>مطابق فرآیند پنج مرحله ای بازآفرینی، در مرحله نخست با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و روش ترکیب، ویرایش اولیه معیار تهیه گردید. در مرحله دوم جهت استفاده از نظر خبرگان در رابطه با ویرایش اولیه معیار، با طراحی دو پرسشنامه از روش دلفی استفاده گردید. در این مرحله برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرنباخ و برای سنجش روایی از روش اعتبار محتوا استفاده گردید و همچنین با استفاده از گروه های کانونی، ویرایش دوم معیار نتایج مشتریان تهیه گردید. در مرحله سوم ویرایش دوم در کمیته تخصصی جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی بررسی و در مرحله چهارم با استفاده از نظرات خبرگان موجود در کمیته تخصصی بهداشت و درمان جایزه و نظرخواهی از مدیران و کارشناسان تعالی سازمان ها و ارزیابان جایزه، از طریق سایت جایزه، معیار نتایج مشتریان بازآفرینی شده، مورد بازنگری قرار گرفت. در مرحله آخر برای سنجش روایی مدل بازآفرینی شده، این مدل در 23 بیمارستان پیاده سازی و با انجام اصلاحات لازم نهایی گردید. </p><p> <strong> یافته ها: </strong>برای درک هرچه بهتر الگوی عمومی تعالی سازمانی در بخش بهداشت و درمان بیش از 200 نکته برای معیار نتایج مشتریان متناسب سازی شده است. این نکات به دو قسمت اصلی تقسیم می شود: 156 نکته راهنمای متناسب سازی شده برای جزء معیارهای الگوی تعالی سازمانی و 95 نکته تکمیلی که مکمل نکات راهنما می باشد<a name="_GoBack"></a>. </p><p> نتیجه گیری : فرآیند بازآفرینی معیار نتایج مشتریان در الگوی تعالی سازمانی با توجه قرار دادن جنبه های مختلفی از نتایج مشتریان در بخش بهداشت و درمان آماده استفاده توسط کاربران و بهره برداران متعددی می باشد و با اجرای الگوی تعالی سازمانی بعنوان راهکار، می توان امکان دستیابی به توسعه یافته ترین نظام سلامت را فراهم نمود. </p>
<p> <strong> </strong></p><p><p><strong></strong></p> <strong> Introduction: </strong>The literature and t he experiences of different countries, introduces the implementation of organizational excellence models in health care sector as a way to achie ve a developed health care system. T his study focused on the process of re-conceptualization of Customer Results criterion in organizational excellence model . </p><p> <strong> Methods: </strong>T he first edition of the criteri on was designed through library studies and synthesizing method. Then, two questionnaire s were designed and Delphi Method was used to collect experts' ideas on the criteri on . Cronbach’s Alpha was used to test t he reliability of the questionnaire s. Content Validity was also used to test its validity . T he second edition of Customer Results criterion was prepare d using Focus Groups and i n the third stage, the second edition was reviewed in National Productivity and Excellence Award committee . For the fourth stage the criterion was uploaded to the website of A ward then the health and treatment committee of award , as well as the managers and experts in the field of organization excellence and award assessors were asked to give their opinions on the criterion which was then revised according to the collected opinions. </p><p> In the final stage , the model was implemented in 23 hospitals to test its validity and then necessary modifications were applied.<strong></strong> </p><p> <strong> Results: </strong>There are more than 200 points f or a better understanding of general organizational excellence model in health and treatment sector . The y are categorized into two groups : 156 guide points for sub criterion of organizational excellence model and 95 complementary points which are supplement guide points. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>The r e-conceptualization process of Customer Results c riterion in the European Foundation for Quality Management Excellence Model for the Health Care Sector covers different aspects of the criterion. Therefore, it can be used by many users and when implemented can help them achieve the most developed health care system. </p><p> </p>
بازآفرینی، الگوی تعالی سازمان ی ( EFQM ) ، بهداشت و درمان، جایزۀ ملی بهره وری و تعالی سازمانی ( INPE )، معیار نتایج مشتریان
Re-conceptualization, organizational excellence model, European foundation for quality management (EFQM), Health Care, Iranian National Productivity and Excellence Award (INPE), Customer Results Criterion
82
96
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1019-3&slc_lang=fa&sid=1
A
Taghizadeh Herat
علی
تقی زاده هرات
taghizadeh@piau.ac.ir
11200319475328460010671
11200319475328460010671
Yes
Islamic Azad University, faculty of technology and engineering, industrial engineering department
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران
R
Noorossana
رسول
نورالسناء
11200319475328460010672
11200319475328460010672
No
University of Science and technology of Iran
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران