Journal of Health Administration
فصلنامه مدیریت سلامت
jha
Medical Sciences
http://jha.iums.ac.ir
112
journal112
2008-1200
2008-1219
10.22034
fa
jalali
1391
7
1
gregorian
2012
10
1
15
49
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل بازدارنده در شیوه دستیابی به منابع اطلاعات سلامت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران و دانشجویان پرستاری
A survey on barriers to access health information resources of nursing care from the perspectives of nurses and nursing students
پژوهشي
Research
مقدمه: دسترسی به اطلاعات سلامت قابل اعتماد مهمترین عامل در ارایه مراقبت پرستاری است. برای دسترسی به اطلاعات سلامت قابل اعتماد، لازم است تا پرستاران از اهمیت و کیفیت منابع اطلاعاتی اطمینان حاصل کنند. این مطالعه به منظور بررسی شیوههای دستیابی به منابع اطلاعاتی توسط پرستاران و دانشجویان پرستاری و بررسی عوامل بازدارنده در آن انجام شده است.
روش کار: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 412 نفر از پرستاران و دانشجویان پرستاری در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی سمنان در سال 1390 انجام شد. ابزار مورد استفاده در مطالعه پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که پس از انجام روایی و پایایی آن، پرسشنامه توزیع گردید. دادهها با استفاده توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آزمونهای من ویتنی، کروسکال والیس و مجذور خی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که پرستاران تمایل بیشتری برای استفاده از اطلاعات سایر همکاران و بیماران نسبت به دانشجویان پرستاری داشتند. آنها به استفاده از کتب چاپی در تصمیمات بالینی تمایل کمی داشتند. بین مشخصات دموگرافیک جامعه آماری و استفاده از برخی از منابع اطلاعاتی تفاوت معنی داری وجود داشت(0.01p<). همچنین بین دانشجویان و پرستاران در استفاده از برخی منابع اطلاعاتی و برخی موانع گزارش شده اختلاف معنی داری وجود داشت (0.01p<).
بحث: پرستاران و دانشجویان به دلایل متعدد از جمله عدم مهارت در استفاده از کتابخانههای بیمارستانی، برای مراقبت از بیماران تمایل زیادی به استفاده از منابع اطلاعاتی سنتی از قبیل بیمار یا همراهان وی و یا کارکنان داشتند. به نظر میرسد موضوع سواد اطلاعات سلامت از معضلات مهم جامعه پرستاری ما است. بی شک متخصصان اطلاعاتی میتوانند استفاده از اطلاعات با کیفیت را در مراقبت پرستاری تسهیل نمایند.
<p> <strong>Introduction: </strong>Access to trustworthy health information is one of the most important factors in nursing care. It is important that the nurses be assured of both importance and quality of information resources to access reliable health information. This study was conducted to assess different methods nurses and nursing students apply to access information resources and to assess the inhibiting factors in this respect. </p><p> <strong>Methods: </strong>This descriptive and analytical study was conducted among 412 nurses and nursing students in hospitals affiliated to Semnan University of Medical Sciences and Social Security Organization of Semnan in 2011. A valid and reliable questionnaire was used for collecting data which were then analyzed by frequency distribution, mean, standard deviation, Mann-Whitney and Kruskal – Wallis tests and Chi-Square. </p><p> <strong> Results: </strong>The nurses appeared to have greater tendency than nursing students to use their colleagues’ and patients’ information. They showed less tendency to use information of printed textbooks in clinical decision making. There was a significant difference between demographic profile of the participants and the use of different information resources (p <0.01). Moreover, there was a significant difference between nurses and nursing students in using different information resources and the inhibiting factors reported (P <0.01). </p><p> <strong>Discussion: </strong>The results indicate that nurses and nursing students are more inclined to use traditional information resources such as the information given by patients, relatives or personnel. This might be due to different reasons one of which might be lack of skills to use hospital libraries. The findings suggest that h ealth information l iteracy is a major challenge in the nursing community, and information system professionals can undoubtedly facilitate the use of quality information in this regard. </p>
منابع اطلاعات سلامت، مراقبت پرستاری، پرستاران، دانشجویان پرستاری
Inhibiting Factors, Sources of Health Information, Nursing Care, Nurses, Nursing Students
27
38
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-752-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Kahouei
مهدی
کاهویی
mkahouei@yahoo.com
11200319475328460010038
11200319475328460010038
No
semnan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی
H
Babamohamadi
حسن
بابامحمدی
babamohammady2007@gmail.com
11200319475328460010039
11200319475328460010039
Yes
Assistant Professor of Nursing Department, School of Nursing and Allied Health, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran; Corresonding author (babamohammady2007@gmail.com)
استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران؛ نویسنده مسئول (babamohammady2007@gmail.com)
S
Ghazavi
سهیلا
قضوی شریعت پناهی
soheila_ghazavi@yahoo.com
11200319475328460010040
11200319475328460010040
No
semnan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی
J
Mehdizadeh
جمیله
مهدیزاده
j_m.mehr@yahoo.com
11200319475328460010041
11200319475328460010041
No
semnan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی