TY - JOUR T1 - Staff Satisfaction Level of the Performance-Based Payment Plan (Qasedak) in Hospitals of Iran University of Medical Sciences:2019 TT - سطح رضایتمندی کارکنان از طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد (قاصدک) در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران:1398 JF - jha JO - jha VL - 23 IS - 4 UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-3395-fa.html Y1 - 2021 SP - 70 EP - 79 KW - Performance-based payment KW - pay for performance KW - fee for service KW - payment system KW - hospital N2 - مقدمه: پرداخت مبتنی بر عملکرد (طرح قاصدک)، مدل پرداختی است که سعی بر ارائه پاداش به ابعاد کمی عملکرد دارد و ارائه‌کنندگان خدمات سلامت را در جهت دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده از طریق انگیزاننده‌های مالی تشویق می‌کند. هدف پژوهش حاضر تعیین سطح رضایتمندی کارکنان از طرح قاصدک در سال 1398 بود. روش­ ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و به روش مقطعی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش کلیه کارکنان بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. داده‌ها به‌وسیله پرسشنامه گردآوری شدند و با آزمون‌های تی مستقل، ANOVA، و همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته­ ها: متوسط نمره رضایتمندی کارکنان گروه‌های پزشکی، پرستاری، پشتیبانی و پاراکلینیکی کمتر از حد متوسط بود (2/33 از 5). ارتباط معناداری میان مقدار رضایت از پرداخت مبتنی بر عملکرد با واحد محل اشتغال کارکنان مشاهده نشد (p-value=0/330). همچنین، بین متغیرهای سن و سوابق کاری کارکنان با میزان رضایتمندی آنان نیز ارتباط معنا داری مشاهده نشد(p-value=0/945) و (p-value=0/823)، به ترتیب، اما بین رضایتمندی کارکنان با رسته شغلی آنان ارتباط معنادار مشاهده شد(p-value=0/042).بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی به ترتیب مربوط به رسته های شغلی پزشکی و اداری مالی بود. نتیجه‌گیری: رضایت کارکنان از سیستم پرداخت مبتنی بر عملکرد در بیمارستان‌های موردمطالعه، به‌ویژه در میان کارکنان غیر بالینی، در حد قابل‌قبول ﻧﯿﺴـﺖ و ایـﻦ ﻣﺴـﺌﻠﻪ می‌تواند در ﻋﻤﻠﮑــﺮد و ﮐﯿﻔﯿــﺖ ﮐــﺎر کارکنان ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨـﺎﺑﺮایﻦ ﻧﯿـﺎز ﺑـﻪ ﺗﺄﻣـﻞ و ﺗﻮﺟـﻪ ﺑﯿﺸـﺘر ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ در این زمینه وجود دارد. M3 10.29252/jha.23.4.70 ER -