AU - Modiri, M AU - Karimi Shirazi, H AU - Hashemi Dehaghi, Z TI - Choosing Medical Tourism Strategy Based on SWOT and Fuzzy Multi-Criteria Decision Making PT - JOURNAL ARTICLE TA - jha JN - jha VO - 20 VI - 68 IP - 68 4099 - http://jha.iums.ac.ir/article-1-2167-fa.html 4100 - http://jha.iums.ac.ir/article-1-2167-fa.pdf SO - jha 68 AB  - مقدمه: صنعت گردش گری پزشکی امروزه از رو به رشد‌ترین بخش‌های صنعت گردش گری در جهان است و ایران با دارا بودن ظرفیت‌های بسیار و با استفاده مطلوب از این ظرفیت‌ها می‌تواند به یکی از قطب‌های گردش گری پزشکی آسیا تبدیل شود. این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه‌بندی راهبرد‌های صنعت گردش گری پزشکی بر‌اساس عوامل سوات (قوت، ضعف، فرصت، تهدید) برای کمک به صنعت گردش گری پزشکی ایران انجام شده است تا علاوه بر شناسایی چالش‌های موجود، بتواند رهبری این صنعت را در منطقه کسب نماید. روش کار: در این پژوهش از مدل‌های ترکیبی تصمیم‌گیری چند معیارۀ فازی که شامل فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی بر اساس دیمتل فازی برای وزن­دهی و اولویت‌بندی عوامل سوات است و از روش ویکور فازی برای رتبه­بندی راهبرد استفاده شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسش­نامه محقق ساخته بود که روایی محتوای پرسش‌نامه‌ها و معیارها با نظرات اساتید و خبرگان و با غربال گری تأییدشد. نظرات 15 خبره به صورت چهره به چهره در مورد تأثیرات عوامل بر یکدیگر و میزان اهمیت آن­ها در انتخاب راهبرد جمع‌آوری و با روش­های فوق تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان دادکه صنعت گردش گری پزشکی ایران در عامل «پزشکان متبحر و بنام در سطح بین‌الملل» بر‌اساس نظرات خبرگان، دارای قوت و مهم‌ترین عامل برای انتخاب راهبرد پزشکی است و راهبرد «تدوین و اصلاح سیاست‌های جامع گردش گری پزشکی» رتبه اول را به خود اختصاص داد. نتیجه‌گیری: به منظور موفق شدن در حوزۀ مدیریت گردش گری ایران بر اساس یافته­های تحقیق، لازم است که سیاست­های جامع گرش گری پزشکی اصلاح و دوباره تدوین گردند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jha PG - 23 PT - Research YR - 2017