TY - JOUR T1 - Components of Employee Relationship System Based on Knowledge-based Organizational Structures at Medical Universities TT - مؤلفه‌های سیستم روابط بین کارکنان مبتنی بر تمدن سازمانی دانش‌محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی JF - jha JO - jha VL - 24 IS - 2 UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-3653-fa.html Y1 - 2021 SP - 59 EP - 69 KW - knowledge-based KW - organizational civilization KW - employee relations N2 - مقدمه: روابط بین کارکنان در دانشگاه‌ها، مجموعه ای از چارچوب ها، سیاست ها و روش هایی است که می‌تواند منجر به اثربخشی و کارآمدی نیروی انسانی شود. ازاین‌رو، مطالعه حاضر به شناسایی مؤلفه‌های سیستم روابط کارکنان مبتنی بر تمدن سازمانی دانش‌محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخته است. روش ­ها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه آماری اساتید مدیریت خدمات بهداشت درمانی، مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه نُه آمایشی و اساتید گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند بودند که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند 16 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد.یافته های مصاحبه‌ها با روش تحلیل محتوا (کدگذاری باز و محوری) تحلیل شد. یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش، هشت تم اصلی روابط مبتنی بر اعتماد، روابط غیررسمی و ارگانیک، روابط مبتنی بر شفافیت، روابط مبتنی بر توسعه دانش و تخصص، همکاری بین سازمانی، روابط مبتنی بر تحقق اهداف، روابط مبتنی بر منشور اخلاقی، ارتباطات گروهی شناسایی شد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت روابط مناسب بین کارکنان سازمان پیش‌شرط موفقیت مدیریت دانش محسوب می‌شود که منجر به افزایش کارایی، ایجاد انگیزه و کارآمدی آن‌ها خواهد شد. بنابراین، برای ایجاد تمدن سازمانی دانش‌محور باید به عوامل مؤثر در روابط کارکنان توجه بیشتری شود. M3 10.52547/jha.24.2.59 ER -