TY - JOUR JF - jha JO - jha VL - 10 IS - 27 PY - 2007 Y1 - 2007/4/01 TI - Designing a new paradigm for evaluating Iranian medical record departments TT - طراحی الگویی جدید برای ارزیابی بخش مدارک پزشکی N2 - مقدمه : با توجه به نتایج بررسی‌های بعمل آمده مبنی بر عملکرد نامطلوب بخش‌های مدارک پزشکی کشور ناشی از عدم وجود استاندارد‌های ویژه و متناسب با نیازهای کشور و مطابق با نظرات کارشناسان امر، انجام پژوهشی در خصوص تعیین، تائید تصویب استاندارد‌های مدارک پزشکی و مکانیسم ارزیابی و ابزار مناسب با توافق نظر کارشناسان مدارک پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضروری می باشد تا انجام حرکت استاندارد سازی در بخش‌های مدارک پزشکی کشور را تسهیل گردد. روش بررسی: در طی یک مطالعه توصیفی _ تحلیلی و از طریق پرسشنامه نظرات کلیه اساتید مدارک پزشکی و کارشناسان ارزیابی معاونت درمان وابسته به 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور در خصوص الگوی ارزیابی بخش مدارک پزشکی که از طریق اینترنت، پست الکترونیکی و فاکس بر اساس مدل کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، انگلیس، زامبیا، آفریقای جنوبی و لبنان تدوین شده بود، جمع آوری گردید. جهت آنالیز اطلاعات از آمار توصیفی ( میانگین و انحراف معیار فراوانی)، جداول دو بعدی و به منظور ورود و تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته‌ها: بطور کلی یافته‌های پژوهش نشان می دهد که بیشترین میزان توافق نمونه‌های پژوهش به استانداردهای نیروی انسانی بخش مدارک پزشکی 7/98 درصد وکمترین میزان توافق به استانداردهای مدیریت و اداره بخش مدارک پزشکی 41/93 درصد اختصاص دارد. 99 درصد جامعه مورد بررسی با تشکیل کمیته‌های ارزیابی و 9/96 درصد ایشان با انجام خود ارزیابی قبل از ارزیابی رسمی کاملا موافق بوده‌اند. نتیجه گیری: توافق نظر جمعی اساتید و کارشناسان این رشته را در خصوص الگوی پیشنهادی استانداردهای ارزیابی مدارک پزشکی را علیرغم وجود استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت بهداشت و درمان متبوع کشورمان را می توان به نقصان در استانداردهای لحاظ شده و وجود انحراف و تفاوت فاحش بخش‌های مدارک پزشکی از استانداردهای موجود منسوب دانست. SP - 19 EP - 26 AU - Safdari, R AU - Meidani, Z AU - Hajavi, A AU - Ghazi Saeedi, M AU - Sharifian, R AD - KW - Model KW - Evaluation KW - Medical record KW - Medical sciences universities KW - Iran. UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-69-fa.html ER -