TY - JOUR T1 - An assessment on relations between Iran's industries and Universities of Medical Sciences (2006) TT - ارزیابی وضعیت ارتباط با صنعت در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، 1385 JF - jha JO - jha VL - 10 IS - 30 UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-149-fa.html Y1 - 2008 SP - 25 EP - 32 KW - Medical faculties and industries relations KW - Assessment KW - Universities of medical sciences N2 - مقدمه: ارتباط دولت، دانشگاه و صنعت موضوعی است که در دهه‌های اخیر در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به عنوان راهکاری برای افزایش درآمد، بهبود ارتباط با جامعه، ارتقاء دانشگاه و در نهایت توسعه کشور مطرح شده است. در حال حاضر در حدود 40 دانشگاه علوم پزشکی در ایران وجود دارد که می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. لذا این تحقیق با هدف ارزیابی وضعیت ارتباط با صنعت در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در سال 1385 تدوین انجام شده است. روش بررسی : این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به صورت مقطعی انجام شده است. جامعه پژوهش آن 40 نفر از مدیران پژوهشی و مدیران دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ بوده و داده‌ها به روش میدانی گردآوری شده است. برای تحلیل داده‌های کمی از نرم‌افزار SPSS و برای تحلیل داده‌های کیفی از روش گروه‌بندی استفاده شده است. یافته‌ها: یافته ها نشان داده که در حدود ( 5/64 درصد) دانشگاه ها، ساختارهای واسطه‌ای مانند دفتر ارتباط با صنعت در داخل دانشگاه ایجاد کرده‌اند. در (9/55درصد) موارد، این دفاتر فاقد ساختار سازمانی بودند. عمده افرادی که در این واحد فعالیت داشته‌اند هیأت علمی بوده‌ و بیشترین نوع ارتباط دانشگاه و صنایع، کارآموزی، بازدیدهای منظم علمی و مشاوره بوده است. در حدود‌ (7/83 درصد) دانشگاه ها، پاداشی برای پژوهشگران در زمینه ارتباط با صنعت در نظر نگرفته‌اند در حدود ‌(5/93 درصد) از آنها قوانین خاصی در مورد نحوه کارکردن افراد در صنعت و همچنین (5/80 درصد) سیاست خاصی در زمینه مالکیت فکری نداشته‌اند. مشکلات عمده دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه ارتباط با صنعت شامل نا آشنایی مسولین بخش صنعت با توانایی های دانشگاه و نا آشنایی کارکنان دانشگاه با مشکلات بخش صنعت بوده است. نتیجه‌گیری: تعداد زیادی از دانشگاه‌ها به اهمیت ارتباط با صنعت و اینکه دانشگاه بخشی از وظایفش کمک به جامعه است پی برده‌اند اما برای اجرایی کردن آن نتوانسته‌اند راهکاری اجرایی پیدا کنند زیرا دیدگاه و روش ارتباط با صنعت در این دانشگاه ها بیشتر به شکل سنتی بوده و تفکر غالب تفکر منسجم و علمی نیست. M3 ER -