TY - JOUR T1 - Effects of the cultural-behavioral elements on the interaction of academic staff with web-based scientific information: a case study TT - تاثیر عوامل فرهنگی-رفتاری بر تعامل اعضای هیات علمی با اطَلاعات علمی در اینترنت: یک مطالعه ی موردی JF - jha JO - jha VL - 8 IS - 22 UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-348-fa.html Y1 - 2006 SP - 25 EP - 32 KW - Interaction with web-based scientific information KW - cultural-behavioral elements KW - faculty members KW - Management and Medical Information Science School N2 - مقدَمه: پژوهش‌های بسیاری بر لزوم برخورداری از تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای تعامل با منابع اطَلاعات علمی در اینترنت توجه کرده‌اند، اما میزان اهمیَت عوامل فرهنگی-رفتاری در طول این فرایند راازیادبرده اند. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی شرایط موجود و اثر عوامل فرهنگی-رفتاری بر تعامل با اطَلاعات علمی در اعضای هیات علمی دانشکده مدیریَت و اطلاع رسانی دانشگاه ایران بود. روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش‌ بنیادی کیفی- توصیفی ست. ابزار این مطالعه انجام مصاحبه و پرسشنامه ی مستخرج از مصاحبه‌ها ست. جامعۀ پژوهش اعضای هیات علمی دانشکده مدیریَت و اطلاع‌رسانی پزشکی می باشند. یافته ها: این پژوهش نشان داد که اعضای هیات علمی در دانشکده مدیریَت و اطلاع رسانی در تعامل با منابع اطَلاعاتی وب-پایه با مشکل مواجه اند. ریشۀ این مشکلات بیش از آنکه مربوط به نبودِ زیر ساخت‌ها باشد بیشتر عوامل فرهنگی-رفتاری ست. این پژوهش توانست عوامل فرهنگی-رفتاری باتاثیر منفی و مثبت در جامعۀ مورد نظر را شناسایی و بررسی کند. از 24 عامل فرهنگی شناسایی شده، 21 عامل نقش منفی و تنها 3 عامل نقش مثبت داشتند. نتیجه‌گیری: اغلب تصور می‌شود که به محض برطرف شدن نیاز به زیرساخت‌های لازم برای تعامل با اطَلاعات علمی در اینترنت، برای تعامل یا مصرف و تولید اطَلاعات مشکل دیگری وجود ندارد.ولی اگرچه منابع زیرساختی و اقتصادی در روند انجام پژوهش از اهمیَت خاصی برخوردار اند ، عوامل فرهنگی-رفتاری نه تنها اهمیَت کمتری ندارند بلکه می‌توانند عامل تعیین کننده در استفاده و بهره‌گیری از زیرساخت‌ها باشد. M3 ER -