AU - Fesharaki, M AU - Hoseini, F AU - Hajavi, A TI - Investigating viewpoints of instructors of BA medical records degree towards the syllabus (1994) PT - JOURNAL ARTICLE TA - jha JN - jha VO - 2 VI - 3 IP - 3 4099 - http://jha.iums.ac.ir/article-1-241-fa.html 4100 - http://jha.iums.ac.ir/article-1-241-fa.pdf SO - jha 3 AB  - نقش و اهمیت مدارک پزشکی در اشاعه اطلاعات پزشکی به منظور تحقق اهداف مهمی مانند آموزش و پژوهش پزشکی کاملاً شناخته شده است. برنامه‌های آموزشی رشته مدارک پزشکی باید باتوجه به نیازهایی که در این رشته وجود دارد دائماً ارزیابی شود. در پژوهش حاضر نظرات مدرسان دروس پایه، اصلی، تخصصی و کارآموزی مقطع کارشناسی مدارک پزشکی نسبت به برنامه درس این دوره مورد بررسی قرار می‌گیرد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی انجام گرفته است و جامعه پژوهش مشتمل بر مدرسانی است که به تدریس در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، شهید بهشتی و شیراز اشتغال داشته و حداقل دو ترم یکی از دروس پایه، اصلی، تخصصی، و کارآموزی رشته مدارک پزشکی را تدریس کرده‌اند. اطلاعات توسط پرسشنامه‌ای که در 5 بخش اصلی و 28 بخش فرعی تنظیم شده بود گردآوری گردید و 93 درصد جامعه مورد بررسی به سوالات پرسش نامه پاسخ داده‌اند. این پژوهش نشان داده است که بیشترین آموزش در این مقطع تحصیلی را فارغ‌التحصیلان رشته مدارک پزشکی عهده‌دار می‌باشند (07/63 درصد) که این امر خود دلیل محکمی است بر تربیت نیروی انسانی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی به منظور تامین کادر هیئت علمی این رشته. در مورد دروس تخصصی، اکثر مدرسان معتقدند که محتوای سرفصل این دروس ناچیز است. بنابراین این دروس نیاز مبرم به تجدیدنظر دارند، همچنین کارآموزی‌ها از نظر محتوای سرفصل و تعداد واحد باید تجدیدنظر شوند. افزایش واحد درسی مدیریت مدارک پزشکی و اضافه نمودن واحد درس جدید با عنوان «تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات موجود در مدارک پزشکی» از جمله پیشنهادهایی است که توسط مدرسان ارائه شده است. به منظور نتیجه گیری مطلوب از انجام این پژوهشی دروسی که ضرورتاً نیاز به تجدیدنظر دارند و نیز لزوم افزایش برخی از دروس طی نامه مستدلی با ارائه سرفصل‌های مناسب به گروه شورای عالی برنامه ریزی پیشنهاد می‌گردد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jha PG - 107 PT - Research YR - 1998