TY - JOUR T1 - Health Literacy among Iranian MS patients TT - بررسی سطح مهارت‌های سواد سلامت بیماران عضو انجمن ام اس ایران JF - jha JO - jha VL - 22 IS - 1 UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-2863-fa.html Y1 - 2019 SP - 78 EP - 90 KW - Health literacy KW - MS patient KW - Multiple Sclerosis N2 - چکیده مقدمه: سواد سلامت شامل مجموعه ­ای از مهارت­ های خواندن، دسترسی، درک و فهمیدن، ارزیابی، تصمیم‌گیری و توانایی بکارگیری این مهارت­ ها در حوزه سلامت است. هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح مهارت ­های سواد سلامت بیماران ام‌اس در ایران بوده است. روش ­ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه پیمایشی از نوع توصیفی-تحلیلی در سال 1397 است. جامعه پژوهش کلیه بیماران ام­اس عضو انجمن ام­اس ایران بودند که تعداد 384 نفر به‌صورت نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسش ­نامه استاندارد سواد سلامت ایرانیان بین نمونه ­ها توزیع گردید. داده ­ها با استفاده از نرم ­افزار SPSS نسخه 23، آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کروسکال والیس و من ویتنی) تحلیل شد. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد میانگین سنی بیماران، 30/6 بود و بیشتر شرکت ­کنندگان (75 درصد)، از تحصیلات بالایی برخوردار بودند. سطح مطلوب بودن در سواد سلامت بیماران ام­ اس، میانگین دو بوده علاوه بر آن سواد سلامت در ابعاد خواندن، دسترسی، درک و فهمیدن، ارزیابی و تصمیم ­گیری به ترتیب دو (مطلوب)، 2/1 (نسبتا مطلوب)، 1/6 (کاملا مطلوب)، دو (مطلوب) و 2/1 (نسبتا مطلوب) بود. همچنین، بین میانگین سواد سلامت برحسب جنس (006/0P-Value =) و سطح تحصیلات (008/0P-Value =) تفاوت معنادار آماری وجود داشت. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد با توجه به سطح بالای مهارت ­های سواد سلامت بیماران ام­ اس بسیاری از مشکلات پیش روی آن­ها تسهیل شده است؛ و افراد با آگاهی بیشتر با بیماری خود روبرو می ­شوند و در موقعیت ­ها و بحران­ ها مدبرانه عمل می­کنند. M3 ER -