AU - Ghafouri, M AU - Rakhsh, F AU - Rahafrooz, S TI - Evaluation of Medical Librarians’ Familiarity Level with the Ways of Dealing with Plagiarism PT - JOURNAL ARTICLE TA - jha JN - jha VO - 19 VI - 65 IP - 65 4099 - http://jha.iums.ac.ir/article-1-2123-fa.html 4100 - http://jha.iums.ac.ir/article-1-2123-fa.pdf SO - jha 65 AB  - مقدمه: با ­ظهور فناوری­های اطلاعاتی، پدیده سرقت ادبی آگاهانه یا ناآگاهانه رو به افزایش است و این امر موجب خدشه­دارشدن جامعه علمی می‌گردد، در این میان کتابداران می­توانند نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه علمی داشته باشند. این رو پژوهش حاضر به بررسی نقش کتابداران در ارتباط با سرقت ادبی و راهکارهای مقابله با آن در دانشگاه­های علوم پزشکی تیپ یک کشور پرداخته است. روش کار: در این پژوهش روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی بود. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد­ انجمن کتابداران آمریکا بود. جامعه آماری شامل کارکنان کتابدار کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های علوم پزشکی تیپ­ یک کشور(110نفر) بود، روش نمونه­ گیری سرشماری بود. روایی پرسشنامه­ها از روش محتوایی­ و­ صوری و پایایی آن با استفاده از آزمون آزمون-آزمون مجدد با ضریب همبستگی 78/0 تایید گردید و روش گردآوری داده­ها به شیوه ارسال­ الکترونیک و پستی بود. یافته­ ها: بیش از4/40­ درصد از 91­ پاسخگو گزارش دادند که به دانشجویان و اساتید در نحوه استناد­دهی کمک نموده­اند. آزمون کای اسکوئر نشان داد که بین کتابدارانی که به دانشجویان در خصوص سبک استناد و چگونگی استناد به منابع راهنمایی می‌کنند و سطح تحصیلات آن‌ها رابطه­ای وجود دارد(­02/0= (p-value­ در حدود­30 درصد از کتابداران در تهیه بروشور ­آموزشی و تکالیف درسی با اساتید همکاری داشته اند. نتیجه گیری : دراین پژوهش مشخص شد که کتابداران به خاطر آگاهی بسیار کم از نقش خود در این رابطه، در بیشتر حوزه­های مورد بررسی فعالیت کمی داشته­اند. در واقع کتابداران با موارد سواد­ اطلاعاتی بیگانه هستند. لذا، با بالا بردن سظح تحصیلات کتابداران و برگزاری کارگاه­های آموزشی می­توان آن‌ها را با نقش­های جدید خود آشنا ساخت. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jha PG - 72 PT - Research YR - 2016