RT - Journal Article T1 - Performance Evaluation of Yazd's Health Sector on Applying Knowledge Management Process JF - jha YR - 2010 JO - jha VO - 13 IS - 39 UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-593-fa.html SP - 79 EP - 88 K1 - Knowledge Management K1 - Knowledge Management Process Dimensions K1 - Health and Medical Sector K1 - Yazd Hospitals AB - مقدمه: شناخت و پیاده سازی دانش به عنوان تأثیرگذارترین عامل در خروجی بخش بهداشت، و ابزاری قدرتمند در ارائه ی خدمات مطلوب تر است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ابعاد فرآیند مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد بود. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی ؛ کارمندان بیمارستان های شهرستان یزد با مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر جامعه ی آماری پژوهش را تشکیل می دهند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه ای ست که در شش بخش طراحی شد. در و آزمون های میانگین یک نمونه ای، تحلیل واریانس و توکی استفاده شده است. SPSS تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار یافته ها: فرآیند مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد با میانگین 2.85 کمتر از حد متوسط است ولی به کارگیری دانش با میانگین 3.14 دارای بهترین عملکرد می باشد. بین ابعاد فرآیند درتمام مقایسه های بین ابعاد- به جز و تسهیم دانش با ارزیابی دانش (P= کسب و خلق دانش با نگهداری دانش ( 0.407 ،(P= استراتژی دانش با نگهداری دانش ( 0.916 تفاوت آماری معناداروجود دارد. در رتبه بندی از لحاظ میانگین، به کارگیری دانش با میانگین 3.14 در رتبه ی (P=0.601) نخست و ارزیابی دانش با میانگین 2.59 در انتهای این طبقه بندی قرار دارند. نتیجه گیری: به کارگیری دانش در بین کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد در وضعیت مطلوبی قرار دارد ولی در سایر ابعاد فرآیند مدیریت دانش مطلوب نیست. بین هریک از ابعاد فرآیند مدیریت دانش نیز تفاوت معناداری وجود دارد. LA eng UL http://jha.iums.ac.ir/article-1-593-fa.html M3 ER -