RT - Journal Article T1 - Differences and Similarities of the Bachelor Curriculum of Medical Library and Information Science with Similar Curriculums in Iran: A Comparative Study JF - jha YR - 2017 JO - jha VO - 19 IS - 66 UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-2088-fa.html SP - 31 EP - 46 K1 - Educational Program K1 - Bachelor of Science K1 - Curriculum K1 - Medical and Information Science AB - مقدمه: بازنگری و روزآمدسازی منظم و مداوم برنامه­های آموزشی، به منظور تکمیل رسالت اصلی دانشگاه­ها، امری ضروری است. هدف از این پژوهش، مقایسه و تطبیق برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی با برنامه‌های درسی رشته‌های مشابه آن در ایران است. روش کار: روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری داده‌ها، چک لیست تهیه شده از سرفصل­های مصوب کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع­رسانی بود. پژوهش در سال 1394 انجام شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی، جدول در نرم افزار Excel انجام شد. یافته ­ها: برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی 4/56 درصد با سرفصل دروس علم اطلاعات و دانش­شناسی و 5/65 درصد با سرفصل دروس کتابداری و اطلاع‌رسانی مشابهت داشت. تفاوت‌های عمده سرفصل مذکور با دو سرفصل مشابه دیگر در تعداد واحدهای دروس اختصاصی، عمومی، پایه و عدم تنوع در دروس اختصاصی اجباری و اختیاری آن است. همچنین ضعف عمده سرفصل مذکور، نبود دروس پایه مرتبط با حوزه پزشکی و بالینی در سرفصل و کمبود دروس مرتبط با فناوری‌های اطلاعاتی و زیاد بودن دروس اصطلاح‌شناسی پزشکی است. نتیجه­ گیری: با توجه به کارکردهای رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و جامعه هدف خدمت‌رسانی آن، همچنین شباهت زیاد محتوای دروس این رشته با رشته‌ها و گرایش‌های عمومی‌تر آن‌، به نظر می‌رسد که تغییر در برنامه درسی این رشته ضروری است. پیشنهاد می­شود دروسی مانند کتاب‌درمانی، کتابداری بالینی، کتابداری مبتنی بر شواهد، مرور نظامند، علم‌سنجی، مشاوره اطلاعاتی در حوزه سلامت و خدمات اطلاع‌رسانی پزشکی به گروه‌های ویژه مانند بیماران به برنامه درسی رشته اضافه گردد. LA eng UL http://jha.iums.ac.ir/article-1-2088-fa.html M3 ER -