%0 Journal Article %A Salimi, S %A Zare farashnandi, F %A Samoui, R %A Hassanzadeh, A %T The Effect of Group Bibliotherapy on the Self –Esteem of Girls Living in Dormitory %J Journal of Health Administration %V 19 %N 64 %U http://jha.iums.ac.ir/article-1-2026-fa.html %R %D 2016 %K Group Bibliotherapy, Self-esteem, Women, Students, %X مقدمه: کتاب­ درمانی روشی مکمل جهت پیشگیری، درمان و ارتقای رفتارهاست که با همکاری کتابداران وروانشناسان یا پزشکان اجرا می­شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرکتاب­ درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه ‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 است. روش کار: نیمه تجربی مداخله ­ای- کاربردی است که به صورت طرح دو گروهی با پیش­ آزمون- پس ­آزمون انجام شد. جامعه پژوهش5160دانشجوی دختر ساکن خوابگاه بودند که 64 نفر از آنان به صورت تصادفی در دوگروه شاهد و آزمون قرار گرفتند (هر گروه 32 نفر). داده ­ها از طریق پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت در دو نوبت گردآوری شد. برای گروه آزمون هشت جلسه کتاب­درمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد مداخله­ ای صورت نگرفت. بعد از دو ماه آموزش و یک ماه دوره آیش جهت تأثیرگذاری، هر دو گروه دوباره ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل و t زوجی و من ویتنی) در نرم­افزار SPSS20 تحلیل شدند. یافته ­ها: کتاب­درمانی گروهی بر عزت نقس کلی و مقیاس­های عمومی، خانوادگی و تحصیلی آن در گروه آزمون تأثیر مثبتو معنی­داری داشت اما بر بعد اجتماعی عزت نفس تأثیری نداشت. همچنین تفاوت میانگین نمرات گروه آزمون و شاهد پس از مداخله معنادار بود. نتیجه‌گیری: کتاب­درمانی گروهی می­تواند باعث افزایش سطح عزت نفس دانشجویان دختر­ شود. با اجرای مفید آن می­توان به اهداف مختلف پیشگیری و ارتقای سلامت روان دست یافت. پیشنهاد می­شود این روش به دلیل سادگی، ارزانی و دسترس‌پذیری جهت بهبود سایر معضلات روانشناختی به کار گرفته شود. %> http://jha.iums.ac.ir/article-1-2026-fa.pdf %P 73-82 %& 73 %! The Effect of Group Bibliotherapy on Self –Esteem of Students %9 Research %L A-10-1324-4 %+ %G eng %@ 2008-1200 %[ 2016