TY - JOUR JF - jha JO - jha VL - 19 IS - 66 PY - 2017 Y1 - 2017/1/01 TI - The Use of Open Access Resources by Post-graduate Students in School of Allied Health of Tehran University of Medical Science In 2015 TT - میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از منابع دسترسی آزاد در سال 1394 N2 - مقدمه: جنبش دسترسی آزاد یک اقدام جهانی برای فراهم‌آوری دسترسی آزاد به مقالات مجلات علمی و پیش‌چاپ آنهاست. آثار دسترسی آزاد به شکل دیجیتالی، پیوسته و رایگان است و از هر نوع محدودیتی مبرا هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی از پایگاه‌های اطلاعاتی دسترسی آزاد انجام شد. روش کار: روش پژوهش پیمایش توصیفی از نوع کاربردی بود. تعداد 165 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 95-94 جامعه این پژوهش را تشکیل دادند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق ساخته‌ای بود که روائی آن با استفاده از نظرات متخصصان موضوعی تأیید شد. پایائی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ (87/0 =α) محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS، تحلیل شدند. یافته‌ها: در مجموع 16.5 درصد از دانشجویان، استفاده خیلی‌زیاد و زیاد، 22.5 درصد استفاده متوسط، 28.3 درصد استفاده کم و 32.7 درصد هیچ‌گونه استفاده‌ای از منابع دسترسی آزاد نداشتند. ضمن اینکه بین مقطع تحصیلی و رشتۀ تحصیلی با میزان استفاده، رابطه معناداری مشاهده شد. عدم استفاده و استفاده خیلی‌زیاد در زنان نسبت به مردان زیاد بود و استفاده کم و متوسط نیز در مردان نسبت به زنان زیاد بود که از از لحاظ آماری رابطه معنی‌دار بود (p<0.001). نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که میزان استفادۀ دانشجویان مورد مطالعه از منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی دسترسی آزاد کمتر از سطح انتظار است و این منابع در بین جامعه دانشگاهی به حد کافی شناخته شده نیست. SP - 81 EP - 90 AU - Ghazi mirsaeed, J AU - Yousefianzadeh, O AU - Maleki, F AU - Moradi-Joo, M AU - Chashmyazdan, MR AD - School of Allied Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran KW - Databases KW - Open access publishing KW - Students KW - Tehran University of Medical Science UR - http://jha.iums.ac.ir/article-1-2133-fa.html ER -