جلد 7، شماره 17 - ( 7-1383 )                   جلد 7 شماره 17 صفحات 50-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (9340 مشاهده)

  مقدمه:مدیریت علم و هنر به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع انسانی در برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع و امکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به هدف های سازمانی صورت می گیرد . هدف از انجام پژوهش حاضر به منظور بررسی عملکرد مدیران سطح دوم شبکه های بهداشت و در مان استان کهگیلویه و بویر احمد در زمینه های مختلف برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و رهبری ، ارتباطات و کنترل و نظارت بود .

  روش بررسی : پژوهش با روش مقطعی انجام شده است و به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه 36 سؤالی بسته استفاده شده و از 432 نفر از پرسنل بیمارستانها و مراکز بهداست تحت بررسی در مورد نحوه عملکرد مدیران آنها نظرخواهی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار Eq16info وارد کامپیوتر شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی شامل میانگین انحراف معیار جداول توزیعی فراوانی و جهت مقایسه عملکرد مراکز با یکدیگر از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شده است . پرسشنامه شامل پنج گزینه همیشه معمولاً بعضی مواقع به ندرت هیچ وقت بود که به ترتیب از 0 تا 4 امتیاز داده شد ، میانگین کمتر از 2 به عنوان مدیریت نامطلوب و میانگین بیشتر از 2 به عنوان مدیریت مطلوب در نظر گرفته شد .

  یافته ها : در بیمارستان های مورد بررسی ، بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج با میانگین و انحراف معیار (24/1- + 6/2) و بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با میانگین و انحراف معیار (36/1- + 26/2) در همه زمینه های مدیریتی مورد بررسی مطلوب می باشند و بیمارستانهای امام خمینی (ره) دهدشت با میانگین و انحراف معیار (22/1- + 91/1) و بیمارستان شهید رجایی گچساران با میانگین و انحراف معیار (33/1- + 79/1) در همه زمینه های مدیریتی مورد بررسی نامطلوب هستند در بین مراکز بهداشت تحت بررسی مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه با میانگین و انحراف معیار (03/1- + 88/2) در کلسه زمینه های مدیریتی مورد بررسی مطلوب بود و مرکز بهداشت شهید علیزاده گچساران با میانگین و انحراف معیار (26/1- + 79/2) مرکز بهداشت شهید دامیده یاسوج با میانگین و انحراف معیار (24/1- + 65/1) در همه زمینه های مدیریتی مورد بررسی نامطلوب بوده و در مجموع عملکرد مدیران شبکه های بهداشت و درمان با کسب میانگین و انحراف معیار (32/1- + 1/2)در کل مطلوب است.

  نتیجه گیری : علی رغم اینکه عملکرد مدیران شبکه های بهداشت و درمان نسبتاً مطلوب بوده است ، اما برگزاری دوره های آموزشی جهت بهبود عملکرد مدیران خدمات بهداشتی درمانی ضروری به نظر می رسد .

 

متن کامل [PDF 222 kb]   (2743 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1387/5/20 | انتشار: 1383/7/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.