جلد 13، شماره 40 - ( 4-1389 )                   جلد 13 شماره 40 صفحات 72-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (13442 مشاهده)

مقدمه: بررسی فرهنگ مدیران را قادر می سازد با جمع آوری اطلاعات بخش ها یا گروه های کاری را با یکدیگر مقایسه ؛ مسائل را الویت بندی؛ وادراکات و انتظارات کارکنان را شناسایی نمایند و شکاف بین وضع موجود و مطلوب را بهبود بخشند. هدف پژوهش حاضر، بررسی فرهنگ سازمانی بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران بر اساس مدل دنیسون بود.

روش بررسی: این پژوهش توصیفی مقطعی در تابستان 1388 انجام شده است. جامعه ی پژوهش کارکنان بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران؛ و نمونه ی پژوهش 130 نفر از این جامعه بود که به روش طبقه ای تصادفی انتخاب شد. داده ها با استفاده تحلیل شد. ANOVA و t - test و آزمون های SPSS از پرسشنامه استاندارد دنیسون جمع آوری ؛ و به وسیله نرم افزار آماری یافته ها: اکثر افراد تحت بررسی در این بیمارستان ( 72 درصد)، وضعیت فرهنگ سازمانی بیمارستان را مناسب ارزیابی کردند. بیشترین امتیاز در بعد مشارکت در کار (فرهنگ مشارکتی) ؛و کمترین امتیاز در متغیر سازگاری حاصل شده است. در مجموع هر چهار بعد اصلی فرهنگ دارای نمره ی متوسط و بالاتر بوده اند. بالاترین میانگین شاخص های فرهنگ سازمانی، مربوط به تیم سازی با میانگین 4.24 و کمترین شاخص با میانگین 3.24 مربوط به هماهنگی و پیوستگی بود. در مجموع اکثر شاخص ها در وضعیت مطلوب قرار داشتند. 

نتیجه گیری: فرهنگ سازمانی بیمارستان مورد مطالعه در سطح مطلوبی قرار دارد که زمینه ساز تغییرات موفقیت آمیز در بیمارستان خواهد بود و مدیران آن را در پیش بینی نطام مند الویت های تغییر و تدوین بهتر استراتژی ها برای اجرای موفقیت آمیز تکنیک ها و فرایندهای مدیریت یاری رساند.

متن کامل [PDF 337 kb]   (6122 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1389/5/26 | انتشار: 1389/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.