جلد 23، شماره 2 - ( 4-1399 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 63-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ، Naami122@yahoo.com
2- استاد، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
3- دکتری،گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران
چکیده:   (2450 مشاهده)
مقدمه: گردشگری سلامت، شکل جدیدی از گردشگری است که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رشد پیدا کرده است. گردشگری سلامت بـه منظور بهبود سلامتی افراد و در مکـانی خـارج از محل سکونت آن ها انجام می شود. لذا، هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی گردشگری سلامت با تاکید بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی می باشد.
روش­ها: پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و روش پژوهش کیفی بود. عوامل اثر گذار برگردشگری سلامت با تاکید بر نقش تبلیغات شفاهی با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبه با 20 مدیر مرکز گردشگری سلامت و خبرگان دانشگاهی شناسایی و با استفاده از رویکرد داده بنیاد تحلیل و طراحی شد.
یافته­ ها: یافته های پژوهش در قالب مدلی، با شش بعد اصلی جذابیت بازار، راهبرد، تنوع ارائه خدمات، شرایط داخلی کشور، تبلیغات شفاهی، گردشگری سلامت و سی و سه بعد فرعی طراحی شد.هم چنین براساس مصاحبه صورت گرفته از دیگر عوامل موثر بر موضوع گردشگری سلامت تاثیر می توان به  شرایط سیاسی کشور، عوامل اقتصادی، قیمت حمل و نقل، هزینه خدمات درمانی، تعداد پزشکان متخصص، نرخ ارز و تعداد مراکز درمانی مجهز، اشاره داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که به شرط جمع آوری و دسته بندی عوامل اثر گذار بر مفهوم گردشگری سلامت توسط مدیران تصمیم گیر، این موضوع می تواند راه گشای متولیان و مسئولین حوزه سلامت کشور در ایجاد و افزایش در آمد ارزی برای کشور باشد.
متن کامل [PDF 929 kb]   (1161 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
دریافت: 1398/11/11 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10

فهرست منابع
1. Liuy T, Trossi L.Big data for big insights:Investigating language-specific drivers of hotel satisfaction.USA: Emerald publication; 2017: 554-563. [DOI:10.1016/j.tourman.2016.08.012]
2. Carrera M and Bridge J F.P.Globalization and healthcare:Understanding health and medical tourism.England:2006:447-451 [DOI:10.1586/14737167.6.4.447]
3. Connel J. Contemporary medical tourism. Conceptualisation, culture and commodification, Tourism Management.USA:Thomson Reuters; 2013:1-13 [DOI:10.1016/j.tourman.2012.05.009]
4. Thuemmler C & Bai C. Health 4.0: How virtualization and big data are Revolutionizing healthcare.New York: 2017: 12-15 [DOI:10.1007/978-3-319-47617-9]
5. Peter P. Hervé L, Yola M & Conti R.21st century pharmacovigilance:efforts, Roles, and Responsibilities.New York: 2016:486-492 [DOI:10.1016/S1470-2045(16)30312-6]
6. Van Wingerden J. Derks D & Bakker. B The impact of personal resources and job crafting interventions on work engagement and performance. Human Resource Management journal. Taiwan: 2017: 56-67. [DOI:10.1002/hrm.21758]
7. Yin Robert K. Case study research design and methods. Sage publication;Taiwan: 2014: 110-116
8. Rodrigues H. BrochadoT & Mohsin.A . Mirror on the wall, who's the fairest of them all? A critical content analysis on medical tourism.Tourism Management Perspectives; Polish: 2017:16-25 [DOI:10.1016/j.tmp.2017.07.004]
9. Tourmy I, Medical Tourism in India is Getting Better and Bigger, Retrieved on 21st January. -India: 2018: 115-124
10. Abubakar A. & Ilkan M. Impact of online WOM on destination trust and intention to travel: A medical tourism perspective. Journal of Destination Marketing & Management, Kuwait: 2016: 192-201. [DOI:10.1016/j.jdmm.2015.12.005]
11. Abubakar A. Ilkan M. E.wom revisit intention, destination trust and gender.Journal of Hospitality and Tourism Management publication.2017:220-227. [DOI:10.1016/j.jhtm.2016.12.005]
12. Basfirinci C. & Mitra A . A cross cultural investigation of Aairlines service quality through integration of Servqual and the Kano model. Journal of Air Transport Management: 2015: 4(11) 239-248. [DOI:10.1016/j.jairtraman.2014.11.005]
13. Bigne E. Ruiz C & Curras-Perez, R. Destination Appeal through digitalized comments. Journal of Business Research:2019:4(7)201-213 [DOI:10.1016/j.jbusres.2019.01.020]
14. Gavilan D. Avello M. & Martinez-Navarro G. The influence of online ratings and reviews on hotel booking consideration. Tourism Management journal.2018: 3(6) 53-61 [DOI:10.1016/j.tourman.2017.10.018]
15. Mathijsen A . Understanding diasporic medical tourism behaviour. Exploratory Research of Polish immigrants in Belgium.Tourism Management.2019: 373-385. [DOI:10.1016/j.tourman.2018.12.009]
16. Kumari A.Tanwar S.Tyagi, S & Kumar N. Fog computing for Healthcare 4.0 environment: Opportunities and challenges. Computers & Electrical Engineering Netherland: 2018: 60-71 [DOI:10.1016/j.compeleceng.2018.08.015]
17. John C. Medical tourism.Tourism Management.2006:5(8) 1093-1100

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.