جلد 21، شماره 73 - ( 7-1397 )                   جلد 21 شماره 73 صفحات 9-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
3- دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، bakhshim@mums.ac.ir
چکیده:   (104 مشاهده)
مقدمه: عمده­ترین عامل رشد هزینه­های سلامت در بسیاری از کشورها خدمات بیمارستانی است؛ بنابراین، توجه به مقوله بهره وری و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن به عنوان یک اولویت مطرح است. مطالعه حاضر با هدف تبیین عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ بهره وری از دیدگاه ارائه دهندگان خدمات سلامت انجام شده است.
روش­ها: این مطالعه به روش قوم نگاری انجام شد. جمع­ آوری داده ­ها با استفاده از مصاحبه، مشاهده و بررسی مصنوعات فرهنگی در دو بیمارستان بزرگ  دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت. مصاحبه­ها به صورت نیمه­ساختار با 35 مطلع کلیدی از بین مدیران و سایر افراد حرفه­ای سلامت انجام شد. تحلیل داده­ها براساس روش مایلز و هابرمن انجام شد. به منظور تعیین صحت و اعتبار داده­ها از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شد.
یافته­ ها: داده­ها در دو قلمرو اصلی، یعنی مدیریت منابع و کیفیت مراقبت مفهوم­ پردازی شدند. وجدان­کاری، دانش و تجربه، امکانات و تجهیزات و مسائل انگیزشی و مدیریتی، عوامل اصلی تاثیرگذار بر قلمروهای مطالعه بودند. وجدان­کاری به عنوان مهم­ترین عامل زمینه­ای تاثیرگذار بر فرهنگ بهره وری، تحت تاثیر دانش و تجربه بالینی کارکنان وعوامل انگیزشی قرار داشت.
نتیجه­ گیری: حجم کاری زیاد،  نبود انگیزش مناسب، کمبود دانش و آگاهی در مورد شیوه تامین و نگهداری وسایل و تجهیزات، محدودیت منابع و نظارت ضعیف، باعث می­شود که بهره ­وری هر فرد، عمدتا تحت تاثیر وجدان و تعهد فردی وی قرار گیرد؛ بنابراین، اقداماتی در راستای تقویت وجدان­کاری و تعهد حرف ه­ای کارکنان، توجه به عوامل انگیزشی، اصلاح سیستم تامین منابع بیمارستانی، برگزاری دوره­های آموزشی مرتبط با بهره وری و مدیریت موجودی بخش توصیه می­ شود.
 
واژه‌های کلیدی: بهره وری، فرهنگ، وجدان­، بیمارستان
متن کامل [PDF 894 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۷