جلد 21، شماره 71 - ( 1-1397 )                   جلد 21 شماره 71 صفحات 66-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعات
2- دانشکده مهندسی صنایع
3- دانشکده فنی و مهندسی ، mashoori@Saravan.ac.ir
چکیده:   (419 مشاهده)
مقدمه: اهدای خون در کشورهای توسعه یافته 18 برابر بیشتر از کشورهای در حال توسعه است. اگر تنها  پنج درصد از کل جمعیت جهان به­ طور مستمر خون اهدا کنند، ذخیره کافی برای تامین نیازهای جامعه وجود خواهد داشت. این رقم در کشورهای در حال توسعه کمتر از یک درصد است. هدف مطالعه حاضر شناخت رتبه وفاداری اهداکنندگان خون به­ منظور برنامه ­ریزی مناسب برای گسترش و تقویت رفتار اهدای خون در جامعه است.
روش ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی- مقطعی صورت گرفته و نمونه­ گیری به روش سرشماری بوده است. جامعه­ پژوهش متشکل از داده­ های سازمان انتقال خون تهران از  آبان 1383 تا خرداد 1388 است. برای تحلیل داده­ ها از نرم افزار Clementine12.0 استفاده شده است. برای مدل­سازی الگوریتم K-Means در دو حالت جمعیت شناختی و مبتنی بر مقادیر تازگی، بسامد و ارزش خون (Recency-Frequency- Monetary (RFM)) اجرا گردید تا ارتباط  بین متغییرهای مختلف بدست آید.
یافته ‏ها: مقدار میانگین شاخص ریشه میانگین مربع انحراف از معیار برای خوشه­ بندی مبتنی بر تازگی، بسامد و ارزش خون و جمعیت شناختی 72/10 و 14/11  است و خوشه­ بندی بهتر داده­ ها توسط الگوریتم مبتنی بر تازگی، بسامد و ارزش خون را تایید کرد. این الگوریتم داده­ ها را در چهار خوشه قرار داد که خوشه چهارم شامل مردان مجرد حائز بیشترین رتبه وفاداری اهدای خون و خوشه سه شامل زنان متاهل حائز کمترین رتبه وفاداری گردید.
نتیجه ‏گیری: استفاده از رو­ش­ های نوین داده­ کاوی برای تحلیل و رده بندی اهدا کنندگان خون، شیوه نگرش سازمان­ های انتقال خون را به روند اهدای خون تغییر می­ دهد. بررسی رفتار اهداکنندگان به شناسایی سریع­تر و دقیق­تر وفاداری اهداکنندگان و مدیریت صحیح پایگاه خون کمک می­ کند.
متن کامل [PDF 429 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶