جلد 21، شماره 71 - ( 1-1397 )                   جلد 21 شماره 71 صفحات 50-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، arta.parisa@yahoo.com
3- دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
5- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
چکیده:   (438 مشاهده)

مقدمه: شناسایی مؤلفه‌های مربوط به آمیخته بازاریابی در بخش خدمات درمانی از موضوعات مهمی است که سازمان‌های ارائه دهنده خدمات درمانی در عصر حاضر به منظور بقا و داشتن سهم بیشتر بازار، مشتری و درآمد و افزایش کارایی و اثربخشی خدمات خود به آن نیازمندند. هدف از این مقاله ارائه الگوی بهینه بازاریابی آمیخته در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل بومز و بیتنر است.
روش کار: این پژوهش از نوع کاربردی و تحلیلی است. در این پژوهش از الگوی آمیخته بازاریابی خدمات «بومز و بیتنر» استفاده شده است. با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، متغیرهای مربوط به هر بعد جمع‌آوری و پرسشنامه مربوط به هر بعد به صورت مجزا تنظیم و پس از تأیید روایی و پایایی، توسط پاسخگویان تکمیل گردید. از طریق نرم‌افزارهای SPSS نسخه 22 و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی متغیرهای مربوط به هر بعد، جداگانه شناسایی و متغیرهای نامربوط حذف شدند. سپس از طریق نرم افزار Lisrel و تحلیل عاملی تأییدی، متغیرهایی که بیشترین تأثیر مربوط به هر بعد را داشتند شناسایی شد.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که شاخص‌های برازش نرم‌افزار لیزرل، مدل آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با هفت بعد تأیید کرد و سپس ابعادی که بیشترین تأثیر را داشتند شامل مکان و قیمت شناسایی شد. علاوه بر آن، سایر ابعاد پژوهش به ترتیب میزان تأثیر که شامل نوع خدمت، ترویج، شواهد فیزیکی، کارکنان و فرآیند بودند، شناسایی شدند.
نتیجه گیری: مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی می‌‌توانند الگوی کاربردی آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با هفت بعد و متغیرهای مربوط به آنها را در مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند. بیشترین ابعاد مؤثر بر بازاریابی خدمات درمانی بعد «مکان» و بعد «قیمت» است.
 

متن کامل [PDF 371 kb]   (283 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶