جلد 20، شماره 68 - ( 4-1396 )                   جلد 20 شماره 68 صفحات 99-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tashakorian Jahromi A, Rowshan S, Elmafshar M. Identifying and Analyzing Lean Criteria in Health Services Industry: A Case Study. jha. 2017; 20 (68) :99-113
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2264-fa.html
تشکریان جهرمی علیرضا، روشن سید علیقلی، علم افشار محسن. شناسایی و تحلیل معیارهای ناب در صنعت خدمات درمانی: مطالعه موردی . فصلنامه مدیریت سلامت. 1396; 20 (68) :99-113

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2264-fa.html


1- دانشجوی دکترای مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران؛ ، alirezatashakorian@gmail.com
2- دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3- کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده:   (489 مشاهده)

مقدمه: هدف این تحقیق، شناسایی و تحلیل مولفههای نابی در صنعت خدمات درمانی و ارائه پیشنهادهای کاربردی بر اساس نتایج میدانی پژوهش در راستای ارتقای عملکرد و بهره وری مدیریت سلامت می­باشد.

روش‌کار: این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظرماهیت توصیفی- پیمایشی است. ابزار پژوهش، دو نوع پرسشنامه با طیف لیکرت و مقایسات زوجی بود. این پژوهش در سال های1394 و 1395 انجام شد و جامعه آماری آن کارکنان بیمارستان پیمانیه جهرم بودند. جهت بررسی دسته اول پرسش شوندگان، نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام و 196 نفر انتخاب شد و دسته دوم نمونه آماری شامل 15 نفر از خبرگان بودند. داده‌ها با آزمون تی تک نمونه ای  توسط  نرم افزار SPSS آزمون شدند. همچنین، از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای رتبه بندی کلیه متغیر‌های تحقیق استفاده گردید.

یافته‌ها: با توجه به فرضیه‌های اولیه تحقیق و کوچک تر بودن سطح معناداری (001/0) این آزمون از 05/0تمامی فرضیات در سطح خطای 05/0 رد شد و این بیانگر اینست که وضعیت کلیه معیارهای نابی در بیمارستان پیمانیه مطلوب است. سپس بر اساس تحلیل سلسله مراتبی فازی، معیار امکان ایجاد کشش در زنجیره ارزش با وزن292/0 بالاترین معیار و شاخص آن(تغییر سریع در خدمات) با وزن 286/0در بین سایرین بالاترین رتبه را کسب نمودند.

نتیجه‌گیری: مولفه‌هایی که از اولویت بالاتری به صورت دوره ای برخوردارند بیشتر مورد توجه بیمارستان مورد مطالعه قرار بگیرند و تلاش‌ها در راستای مشخص نمودن مصادیق و ایجاد جریان ارزش و حذف اتلاف ها به صورت مداوم صورت گیرد.

متن کامل [PDF 909 kb]   (254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb