جلد 20، شماره 67 - ( 1-1396 )                   جلد 20 شماره 67 صفحات 64-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikraftar T, Hosseini E, Moghadam. Identify Factors Affecting Medical Tourism Attraction in Iran. jha. 2017; 20 (67) :64-74
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2138-fa.html
نیک رفتار طیبه، حسینی الهه، مقدم عاطفه. شناسایی عوامل موثر در جذب گردشگران پزشکی در ایران . فصلنامه مدیریت سلامت. 1396; 20 (67) :64-74

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-2138-fa.html


1- استادیار گروه کسب وکار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، tnikraftar@gmail.com
2- کارشناس ارشد کارآفرینی دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ، دانشکده مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (620 مشاهده)

مقدمه: گردشگری پزشکی، به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک می نماید. پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر در تصمیم گیری گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان کشور مقصد می پردازد.

روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه گردشگرانی است که در زمان یاد شده برای جراحی و درمان  وارد شهر شیراز شده اند. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از نظر خبرگان استفاده گردید. آلفای کرونباخ کلیه سازه های پرسشنامه از 7/0 بیشتر بودکه نشان دهنده پایایی پرسشنامه است. 96 پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد 87 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. برای تحلیل داده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد.

یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که جستجوی اطلاعات با ضریب مسیر(62/0) اثر بسیار مهمی در انتخاب ایران به عنوان کشور مقصد در گرشگری سلامت دارد. عوامل محرک تقاضا و  تسهیل کننده کلان با ضرایب مسیر به ترتیب (31/0 و 12/0) در رتبه های بعدی قرار دارند.

نتیجه گیری: با توجه به اهمیت گردشگری پزشکی و درآمد زایی این صنعت برای کشور، یکی از روش های افزایش جذب گردشگر و تاثیر گذاری بر تصمیم گیری گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان کشور مقصد تبلیغات و اطلاع رسانی است. با افزایش تبلیغات و متنوع سازی ابزارهای تبلیغات می توان اطلاعات بیشتری در اختیار گردشگران قرار داد و تقاضا برای گردشگری سلامت را افزایش داد.

واژه‌های کلیدی: گردشگری پزشکی، درمان، ایران
متن کامل [PDF 586 kb]   (383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۴

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb