جلد 4، شماره 9 - ( 4-1380 )                   جلد 4 شماره 9 صفحات 58-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (9326 مشاهده)

  در عرصه مراقبت های بهداشتی و درمانی ، تعریف واژه کیفیت و اندازه گیری و سنجش آن چندان آسان نیست. معمولاً در زمینه خدمات بهداشتی ، عامل کیفیت متمایز کننده دو حد مطلوب و نامطلوب از ارائه خدمات می باشد. از آنجا که امروزه بازار ارائه خدمات بهداشتی درمانی به سرعت در حال تغییر است، ضروری است که سازمان های ارائه دهنده این خدمات بتوانند خود را با آهنگ این تغییرات هنگام سازند و بدین منظور در پی کسب کیفیت باشند .

  مدیریت کیفیت جامع یا (TQM) تفکری فلسفی و روشی است که سازمان ها به کمک آن می توانند این تغییرات را به نحو مطلوب اداره کنند و یا با وجود فشارهای خارجی به اهداف خود دست یابند .

  تغییر فرهنگ سازمانی فرآیندی آهسته است و TQM خطوط کلی این حرکت را مشخص می سازد. برای اینکه TQM به طور اثربخشی در سازمان ها پیاده شود احتیاج است که درکی کلی از آن در سازمان به وجود بیاید و تمام کارکنان باارزش و مافع آن برای مشتریان داخلی و خارجی سازمان آشنا شوند.

  در این مقاله ، نویسندگان ضمن تعریف مفهوم TQM و روش Focus- PDCA ، شرح می دهند که چگونه این استراتژی می تواند به طور موثری در سازمان های بهداشتی و درمانی بکار گرفته شود .

متن کامل [PDF 2462 kb]   (2458 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1387/8/20 | انتشار: 1380/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.