مقدمه: جوّ سازمانی مجموعه ویژگی هایی است که یک سازمان را توصیف می کند و آن را از دیگر سازمانها متمایز می سازد، تقریباً در طول زمان پایدار است و رفتار افراد در سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی جوّ سازمانی کتابخانههای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.
روش کار: این مطالعه به صورت پیمایش توصیفی- تحلیلی و مقطعی درسال 1390 انجام گرفت و جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کارکنان کتابخانههای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بود که به صورت رسمی، قراردای و تبدیل وضعیت در حال خدمت بوده اند (25 نفر). برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد توصیف جوّ سازمانی ( OCDQ-RS ) که توسط لیل ساسمن و سام دیپ طراحی شده است، استفاده گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، T- test و آنالیز واریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد، از حداکثر نمره جوّسازمانی یعنی 160، میانگین جوّ سازمانی کتابخانههای مورد بررسی برابر با 04 . 112 بوده است. بین وضعیت جوّ سازمانی کتابخانههای مورد بررسی (دانشکده ای، بیمارستانی و مرکزی) تفاوت معناداری وجود نداشت . اما بین نگرش کارکنان زن و مرد نسبت به جوّ سازمانی حاکم بر کتابخانهها، تفاوت معناداری وجود داشت (سطح معناداری 012 . 0). همچنین از بین شاخصهای هشت گانه جوّ سازمانی، بیشترین میانگین نمرات به ترتیب به شاخصهای مزاحمت یا بازدارنگی (52 . 16)، صمیمیت (32 . 16) و روحیه گروهی (20 . 16) تعلق داشته است و کمترین میانگین نمره نیز به شاخص فاصلهگیری با میانگین 24 . 11 مربوط میگردد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بهدست آمده، تلاش مدیریت کتابخانهها و مسئولین سازمان برای بهبود جوّ سازمانی کتابخانهها مهم به نظر میرسد و از سویی ارائه راهکارهای مدیریتی برای بالا بردن علاقمندی و نفوذ در کارکنان برای ایجاد خلاقیت و انگیزههای شغلی در آنها لازم و ضروری است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |