جلد 15، شماره 48 - ( 4-1391 )                   جلد 15 شماره 48 صفحات 93-105 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshabaki A, Bastam H, Deh Yadegari S. Enhancing Organizational Performance through Intentional Organizational Forgetting:Case study. jha. 2012; 15 (48) :93-105
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1161-fa.html
مشبکی اصغر، بستام هادی، ده یادگاری سعید. ارتقای عملکرد سازمانی از طریق فراموشی سازمانی هدفمند:مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت سلامت. 1391; 15 (48) :93-105

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1161-fa.html


1- استاد گروه مديريت، دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس
2- دانشجوی دکتری بازاريابی بين الملل، دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس، نويسنده مسئول (h.bastam@modares.ac.ir)
3- دانشجوی دکتری بازاريابی بين الملل، دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس
چکیده:   (10030 مشاهده)

  مقدمه: سازمان های امروزی استفاده از ظرفیت فراموشی سازمانی را به عنوان یکی از ابزارهای بهبود عملکرد خود مورد نظر قرار داده اند. این پژوهش به دنبال شناسایی نوع رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند، یادگیری سازمانی، ظرفیت مدیریت دانش با عملکرد سازمانی است.

  روش کار: این تحقیق از نوع کاربردی و پیماشی است و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. در این پژوهش برای ارزیابی مدل ، از تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد و جهت تحلیل داده ها نرم افزار لیزرل به کارگرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش را رؤسا، معاونین، مدیران و سرپرستان بیمارستان های دولتی و خصوصی سطح شهر مشهد تشکیل داده اند.

  یافته ها: نتایج نشان دهنده این است که فراموشی هدفمند و یادگیری سازمانی بر روی عملکرد سازمانی از طریق ارتقاء ظرفیت مدیریت دانش تأثیر می‌گذارند که در این میان با توجه به نتایج حاصله از تحلیل عاملی مربوط به بررسی معنی داری روابط بین شاخص ها و عامل ها در سطح معناداری 01.‌0 ‌ و همچنین پارامتر استاندارد ، شاخص های نادیده گرفتن دانش قدیمی و جایگزینی دانش جدید در شروع فعالیت ، استفاده از مکانیزم های رسمی جهت تسهیم تجارب، وجود فرایندهای منظم و بروز کسب دانش جدید از محیط و رضایت شغلی کارکنان از جمله مهترین عوامل تأثیرگذار بر عملکرد سازمانی است.

  بحث: یافته های پژوهش حاکی است که مدیران جهت ارتقاء و بهبود عملکرد سازمانی خود باید ظرفیت مدیریت دانش سازمان خود را بالا ببرند که این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که فرایند یادگیری از طریق مدیریت فراموشی سازمانی به شکل پویاتر و مؤثرتری اجرا شود.

متن کامل [PDF 398 kb]   (4902 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۱۱

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb