جلد 18، شماره 62 - ( 10-1394 )                   جلد 18 شماره 62 صفحات 52-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vakili Mofrad H, Hemmat M, keshtkar Z, yousefi A. Quality Evaluation of Library Services in Hamadan University of Medical Sciences Based On European Foundation for Quality Management Model (EFQM). jha. 2016; 18 (62) :52-63
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1806-fa.html
وکیلی مفرد حسین، همت مرتضی، کشتکار زهرا، یوسفی احمد. ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی(EFQM). فصلنامه مدیریت سلامت. 1394; 18 (62) :52-63

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1806-fa.html


1- استاديارگروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پيراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ايران
2- دانشجوی دکتری تخصصی مديريت اطلاعات سلامت، دانشکده مديريت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ايران، تهران، ايران؛ ، mortezahemmat@gmail.com
3- کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، پرديس بين الملل،دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ايران
4- مربی، عضو هيات علمی موسسه تحقيقات واکسن و سرم سازی رازی، سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزی، کرج، ايران ندارد
چکیده:   (1030 مشاهده)

مقدمه: کتابخانه‌های دانشگاهی نیازمند استفاده از شیوه‌های صحیح مدیریتی هستند تا بتوانند در محیط متغیر و رقابتی مقاومت کنند و انوع کاربران خود را راضی نگه دارند. مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی، یکی از ابزارهای مناسب مدیریت تعالی سازمانی است که برای خودارزیابی کتابخانه‌ها مناسب است. هدف از این پژوهش ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از این مدل بود.
روش کار: این پژوهش توصیفی بوده و در سال 1393 به صورت مقطعی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه مدیران و کارمندان کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان تشکیل دادند که 28 نفر بودند. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه 50 سوالی بود و امتیازهای کسب‌شده با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: ارزیابی انجام‌شده بر اساس مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی نشان داد که امتیاز کل کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان 87/529 از 1000 امتیاز بود. جمع امتیاز معیارهای توانمندساز 255 از 500 امتیاز و جمع امتیاز معیارهای نتایج 87/274 بود. معیار کارکنان کمترین درصد امتیاز (9/47درصد) و معیار نتایج کلیدی عملکرد بیشترین درصد امتیاز (8/59درصد) را کسب نمودند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد فعالیت‌های مربوط به خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، روند رو به بهبودی را نشان می‌دهد. اما این کتابخانه‌ها باید در زمینه مدیریت و بهبود منابع انسانی، ارزیابی کارکنان و بهبود عملکرد آنها اقدام‌های مؤثری انجام دهد.

متن کامل [PDF 716 kb]   (609 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb