جلد 17، شماره 58 - ( 10-1393 )                   جلد 17 شماره 58 صفحات 85-96 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajadi H, Seyedin H, khoshnevisan A, sharifi A, ariyan khesal I. Formulating and Assessing Evaluation Indictors of Administrative Reform: A Case Study . jha. 2015; 17 (58) :85-96
URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1616-fa.html
سجادی حانیه سادات، سیدین حسام، خوشنویسان علیرضا، شریفی اعلم علیرضا، آرین خصال آیدین. تدوین و سنجش نشانگر‌های ارزیابی تحول اداری: مطالعه موردی . فصلنامه مدیریت سلامت. 1393; 17 (58) :85-96

URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1616-fa.html


1- استاديار مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ايران علوم پزشکی اصفهان
2- استاديار گروه مديريت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مديريت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ايران، تهران، ايران علوم پزشکی ایزان
3- استاديار گروه جراحی مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ايران علوم پزشکی تهران
4- امور اداری، رياست، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ايران، تهران، ايران علوم پزشکی ایزان
5- استاديار مرکز تحقيقات علوم مديريت و اقتصاد سلامت، دانشکده مديريت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ايران، تهران، ايران ، aryankhesal.a@iums.ac.ir
چکیده:   (2588 مشاهده)
مقدمه: تحول در نظام اداری به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به اهداف کشور در برنامه های توسعه است. با توجه به ضرورت پایش برنامه های تحول اداری، این مطالعه با هدف شناسایی و سنجش نشانگرهای ارزیابی تحول اداری در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و اجرا گردید.
روش کار:
مطالعه با استفاده از یک رویکرد ترکیبی متوالی کیفی- کمی انجام شد. در مرحله اول نشانگرهای ارزیابی با مطالعه و تحلیل مدارک و مستندات، انجام هشت مصاحبه نیمه‌ساختارمند و کسب نظرات پنج نفر از خبرگان شناسایی شد. در مرحله دوم مطالعه برای تعیین وضعیت دانشکده موردمطالعه در هر یک از محورهای تحول اداری از سیاهه وارسی تهیه شده از یافته های مرحله اول استفاده شد. سیاهه وارسی پس از آزمون روایی و پایایی، با مراجعه حضوری به دانشکده، بازدید در محل، مصاحبه با مسؤولین مربوطه و بررسی مستندات و مدارک موجود، تکمیل شد.
یافته ها: در مرحله اول 150 نشانگر ارزیابی تحول اداری در ده محور و 36 جزء شناسایی شد. یافته های مرحله دوم نیز نشاندهنده کسب امتیاز 28 درصد از مجموع امتیازات بود. در میان محورهای شناسایی شده، محور عدالت استخدامی و نظام پرداخت با کسب 55 درصد امتیاز، بیشترین و محور ساماندهی نیروی انسانی، کمترین امتیاز را داشتند.
نتیجه گیری:
نتایج نسبتاً نامطلوب وضعیت اجرای برنامه های تحول اداری از یک سو و تداوم برنامه های تحول اداری در برنامه های توسعه کشور از سویی دیگر، ضرورت طراحی و پیاده سازی اقداماتی جهت افزایش شتاب ایجاد تحول اداری را بیش‌تر می نماید. چکلیست طراحی شده در این مطالعه می تواند مورداستفاده سیاست گذاران و مدیران قرار گیرد.
متن کامل [PDF 575 kb]   (701 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۲۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Health Administration

Designed & Developed by : Yektaweb